LTStraipsnyje aptariama situacija Žemaičių vyskupijoje M. Daukšos laikais. Pažymima, kad tuo metu vyko du labai svarbūs istoriniai procesai: Kontrreformacijos kova su Reformacija ir katalikų kuriose vyravo lenkų kalba, lituanizacija. Katalikybės įtvirtinimo ir lietuvybės stiprinimo tiek Žemaičių vyskupijoje, tiek apskritai etnografinėje Lietuvoje aktyviausi veikėjai buvo Žemaičių vyskupas kunigaikštis Merkelis Giedraitis ir Žemaičių vyskupijos kanauninkas bajoras Mikalojus Daukša. Pažymima, kad katalikų padėtis Žemaičių vyskupijoje ir visoje Lietuvoje XVI a. trečiajame ketvirtyje buvo prasta, sparčiai plito reformacija. Teigiama, kad vis labiau plintant protestantizmui Katalikybę Lietuvoje išgelbėjo XVI a. viduryje Europoje prasidėjusi Kontrreformacija, trukusi iki XVII a. pabaigos. Tam buvo skirtos ir pirmosios aukšto lygio lietuviškos katalikiškos knygos: M. Daukšos „Katekizmas" ir „Postilė". Plačiai aptariama M. Giedraičio inicijuota Žemaičių vyskupijos vizitacija, kurią atliko Tarkvinijus Pekulas. Pažymima, kad išliko šios 1579m. vykusio vizitacijos smulkus aprašymas, iš kurio matyti, kad T. Pekului labiausiai rūpėjo labai paplitę celibato pažeidinėjimai. Vizitacijos metu paaiškėjo daug įvairių dvasinės tarnybos pažeidimų. Išimtis – teigiamas M. Daukšos darbo, išsilavinimo, elgesio vertinimas. Daroma išvada, kad vizitacijos dokumentas gana ryškiai atskleidžia silpstančių protestantų ir atsitiesiančių katalikų konfliktus ir tai, kad kontrreformacija susitelkė rimtai atblokšti protestantų įsigalėjimą ir atkreipė dėmesį į tautines kalbas.Reikšminiai žodžiai: Katalikų bažnyčios; Katalikų bažnyčių lituanizacija; Kontrreformacija; Lituanizacija; Mikalojus Daukša; 16 amžius; Žemaičių vyskupija; Catholic Church; Counterreformation; Lithuanization; Lithuization of Catolic churches; Mikalojus Daukša; Samogitian diocese; The Reformation; The see of Samogitia; The sixteenth century.
ENThe article discusses the situation in the Samogitian Diocese at the times of M. Dauksa. It points out two very important historical processes: Counter-Reformation struggle with the Reformation and the Lithuanization of Catholics' territories, wherein Polish language has prevailed. The most active characters in consolidation of Catholicism and reinforcement of Lithuanianism both in the Samogitian Diocese and overall in ethnographic Lithuania were the Samogitian Bishop-Duke Merkelis Giedraitis and the Canon-Baron of the Samogitian Diocese Mikalojus Dauksa. It is noted that the situation of Catholics in the Samogitian Diocese and entire Lithuania was poor and Reformation was spreading rapidly in the third quartrer of the 16th century. The article states that under the rapid spread of Protestantism Catholicism was saved by Contra-Reformation, which started in the middle of the 16th century and lasted until the end of the 17th century. The first high level Lithuanian catholic books "Catechism" and "Postilla" by M. Dauksa revealed that purpose. The visitation of the Samogitian Diocese, initiated by M. Giedraitis and performed by Tarkvinijus Pekulas, is widely discussed here. It is stated that detailed description of this visitation, performed in 1579, has remained and it shows that T. Pekulas has been mainly concerned with widespread celibacy violations. The visitation has disclosed many different breaches of Spiritual Authority. The exception is the positive evaluation of M. Dauksa's work, education and behaviour. It is concluded that visitation document quite clearly exposes conflicts between failing Protestants and recovering Catholics, and that Contra-Reformation has soundly mustered up for throwing back the establishment of Protestants and has drawn attention to national languages.