LTStraipsnis skirtas žodinių ir muzikinių tekstų koegzistencijos problemai XX a. II pusės lietuvių kompozitorių kūryboje. Pristatant šios temos specifiškumą bei aktualumą, aptariant žodinio teksto deformavimo būdus, žodinio teksto bei komponavimo technikų sąveikos pavidalus bei naująsias vokalo formas, brėžiama nuosekli kreivė nuo žodinių ir muzikinių tekstų dichotomijos iki neišskaidomos amalgamos. Susidomėjimą šia dar menkai tyrinėta problema inspiravo aktyvūs šiuolaikinių užsienio bei lietuvių kompozitorių eksperimentai pasitelkiant žodinį tekstą bei vokalą. Pateikiama medžiaga modeliuojama keturiais etapais. Pirmajame išskleidžiama tyrinėjamos problemos specifika, antrajame apžvelgiami žodinio teksto deformavimo būdai, išskiriant teksto struktūrą bei žodžių fragmentavimą, multiplikavimą bei perkėlimą iš originalaus šaltinio į muzikos kūrinio erdvę. Trečiajame gvildenama žodinio teksto bei komponavimo technikų sąveikos problema, dėmesį nukreipiant į teksto ir kanoninių bei puantilistinių faktūrų koegzistencijų reiškinius. Ketvirtasis etapas skirtas naujosioms vokalo formoms ir artikuliacijoms, kurios aptariamos jas suskirsčius į tris grupes: Sprechgesang praktiką, betekstes emocijų išraiškas bei vokalo abstrahavimą ir instrumentalizavimą. Ši studija nepretenduoja aprėpti visos lietuvių kompozitorių vokalinės kūrybos, taip pat neįsipareigoja atskleisti reiškinius bei jų kilmę istoriografiniu aspektu. Atrinkti ir pasitelkti tik būdingiausi muzikos pavyzdžiai, konceptualiai realizuojantys minėtąjį žodžio ir garso dichotomijos virsmo amalgama reiškinį.Reikšminiai žodžiai: Amalgama; Artikuliacijos; Balsas; Deformavimas; Dichotomija; Fonetika; Koegzistencija; Muzikinis tekstas; Semantika; Sąveika; Žodinis tekstas; Amalgam; Articulations; Coexistence; Coexistence voice; Deformation; Dichotomy; Musical text; Musical texts; Phoenetics; Phonetics; Relationship; Semantics; Semantisc; Verbal text; Voice.
ENThe paper focuses on the problem of coexistence of verbal and musical texts in the works of Lithuanian composers of the second half of the 20th c. When presenting the specifics and relevance of the topic, discussing ways of deformation of verbal text, forms of interaction of verbal text and composition techniques, as well as new vocal forms, the paper draws a consistent curve from the dichotomy of verbal and musical texts to indissoluble amalgam. Interest in this scarcely investigated problem was inspired by active experiments of contemporary foreign and Lithuanian composers, by invoking verbal text and vocals. The presented material is modelled in four stages. The first stage reveals the specifics of the problem under discussion; the second stage gives an overview of deformation of verbal text, distinguishing the text structure and word fragmentation, multiplication and relocation from the original source to the space of musical work. The third stage analyses the problem of interaction of verbal text and composition techniques, focusing on the phenomena of coexistences of text and canonical and pointillist factures. The fourth stage focuses on the latest vocal forms and articulations that are discussed in groups: Sprechgesang practice, non-text expressions of emotions and vocal abstraction and instrumentalisation. This study does not claim to cover the entire vocal creation of Lithuanian composers and does not commit to reveal phenomena and their origin from the historiographical aspect. Only the most characteristic music examples which conceptually realise the abovementioned phenomenon of transformation of the word-sound dichotomy into amalgam have been selected and presented.