LTSiekiant atskleisti mokytojo, kaip nuolatinės ugdymo kaitos dalyvio ir iniciatoriaus, sampratą šiandieninėje mokykloje, buvo taikyti šie tyrimo metodai: metodinės literatūros analizė, anketavimas, stebėjimas, statistinių duomenų pedagoginė-psichologinė analizė. Tyrime dalyvavo 250 pradinių klasių mokinių, 15 Kauno miesto I-IV klasių mokytojų ir 68 tėveliai. Gauti anketiniai tyrimo rezultatai yra pateikiami šiais aspektais: nuolatinis profesinis tobulėjimas, mokytojo atvirumas kaitai, bendravimo ir bendradarbiavimo kryptys. Atskleista, kad priešingas nuomonių pasiskirstymas pedagogų kompetencijos atžvilgiu tarp mokytojų ir tėvų atskleidžia nevienodą ugdymo paskirties, funkcijų ir prioritetų suvokimą: mokytojų pasirinktos kompetencijos yra daugiau orientuotos į komunikacinį aspektą, o tėvų – į aukštą teorinių žinių perteikimo lygį, kuris stipriai apriboja gilesnį suvokimą apie mokyklos paskirtį ir atliekamas funkcijas. Susirinkimai, individualus darbas ir susirašinėjimas – tai pagrindinės bendradarbiavimo su tėvais formos, dažniausiai naudojamos kaip vienas iš stipriausiai ir geriausiai veikiančių kontrolės būdų, siekiant įtraukti tėvus į jų vaikų ugdymo procesą. Didėjantį ir koncentruotą mokytojų savišvietos formų pasirinkimą lemia įvairių renginių kokybė, praktinė nauda ir galimybės. Svarbiausia mokykloje – tai, kaip mes, suaugusieji, reaguojame ir priimame vienas kito ir mokinių nesėkmes, kokias rodome pastangas ir norą joms likviduoti.Reikšminiai žodžiai: Empirinis tyrimas; Mokytojo kompetencijos; Mokytojo kompetencijos; Nuolatinė ugdymo kaita; Changes in the teacher's competence in the process; Constant changes in education; Empirical study; Teacher competence, development processes of change, professional development.
ENThe essential improvement, which is necessary to be taken into consideration creating such a strategy, is the change of the teacher's role in the process of training. In this article the following changes in the teacher as a participant and initiator of constant training changes are compared and analyzed: the most important competences with respect to teachers, parents and pupils themselves; mostly chosen self - education forms striving for constant professional improvement; communication and inter-communication forms with pupils and parents; parents' activities and their role in the process of training. [text from author]