LTNeretai neužimtumas bei nepakankamas laisvalaikio organizavimas skatina nepilnamečius įsitraukti į nusikalstamą veiklą. Siekiant intensyvesnio užimtumo negalime tikėtis greitų rezultatų, tačiau galime sėkmingai organizuoti ankstyvąją prevenciją, kuri yra apibrėžiama kaip priemonės, kuriomis siekiama užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams. Ankstyvoji prevencija – tai pirminės prevencijos lygmuo, kuriame ypač didelę reikšmę turi šeima ir artimieji, draugai, mokykla ir kitos institucijos, kuriose vaikas lankosi, kita socialinė aplinka. Socialinio išmokimo metu vaikai perima dalį jų tėvų socialinės patirties, o tuo pačiu laisvalaikio praleidimo koncepciją. Todėl labai svarbu, kad tėvai kuo turiningiau leistų savo laisvalaikį ir domėtųsi vaikų laisvalaikiu. Šeimos kultūrinės „investicijos“ į vaikų ateitį – tai „investicijos“ į vaiko gerovę. Žinant laisvalaikio fazes bei jo praleidimo galimybes ir pasirinkimų įvairovę galima efektyviau ir kokybiškiau organizuoti vaikų laisvalaikio praleidimą. Praktinis švietimo ir papildomojo ugdymo tikslas – sudaryti vaikams lygias tobulėjimo galimybes, siekti, kad nebūtų vaikų, „išmestų į gatvę“, kad vaikai nepapultų į beviltiškas situacijas. Jei valstybė nerems papildomojo ugdymo sistemos, galime prognozuoti, jog nepilnamečių nusikalstamumas didės kiekvienais metais. Nusikalstamumo prevencija efektyviausia organizuojant ankstyvąją prevenciją, o ne siekiant perauklėti jau nusižengusius vaikus.Reikšminiai žodžiai: Anstyvoji prevencija; Jaunimo nusikalstamumas; Laisvalaikis; Laisvalaikis, ankstyvoji prevencija, nepilnamečių nusikalstamumas, rizikos vaikas; Prevencija; Vaikas; Early prevention; Free time; Juvenile delinquency; Leisure, child; Leisure, early prevention, minors delinquency, child of risk; Prevention.
ENUsually inoccupation and insufficient organisation of leisure time causes minors to engage in criminal acts. Seeking more intensive occupation, we cannot expect immediate results, but we can organise successful early prevention, which is defined as measures aimed at blocking social risk factors. Early prevention is primary prevention which namely focuses on the child’s family and relatives, friends, school and other institutions he or she attends as well as other social environments. When obtaining social skills, children absorb part of their parents’ social experiences along with the concept of leisure time spending. Therefore, it is very important that parents’ leisure activities are as rich in content as possible, and that parents are interested in their children’s leisure activities. Families’ cultural “investments” into children’s future are investments into the welfare of the latter. Being aware of leisure time stages and the variety of spending possibilities, parents can organise their children’s leisure activities in a more efficient and quality manner. The practical aim of education and additional training is equal possibilities for improvement for children, so there are no children “thrown out on the street” or left in hopeless situations. Unless the state supports the system of additional education, we may expect juvenile crime to increase each year. Crime prevention is most efficient with delinquency prevention organised beforehand, instead of trying to re-educate children who have committed criminal acts.