LTMonografijoje tyrinėjama lietuviškumo ir etninės tapatybės įtvirtinimo problema lietuvių akademinėje muzikoje, kuri patyrė stiprias etninės kultūros, senovės baltų pasaulėžiūros, lietuvių tautos istorijos įtakas. Kompozitoriai muzikinėmis priemonėmis kūryboje įtvirtino etninio ir tautinio tapatumo raišką, išreikšdami ne tik savo kultūrinę savimonę, bet ir savo šalies, valstybės brandą. Monografijoje nagrinėjama lietuvių akademinė muzika nuo XIX a. pabaigos iki XXI a. antrojo dešimtmečio pradžios. Tautiškumo ir kosmopolitiškumo bruožai nuolat susipina akademinėje muzikoje jau nuo XIX a. pabaigos. XIX amžiuje Vakarų Europos kompozitorių tautinio apsisprendimo ir lietuvių tautinės savimonės klausimai aptariami pirmoje knygos dalyje. Lietuvių akademinės muzikos kūrinių idėjos, susijusios su lietuviškumo įtvirtinimu ir etninės muzikos paveldu (etninės melodikos, jos citatų, intonacijų, ritminių ir faktūros modeliais), aptariamos antroje knygos dalyje. Regioniškumo idėja lietuvių kompozitorių kūryboje nagrinėjama trečioje dalyje, kurioje atskleidžiama etninių instrumentų, senosios baltų pasaulėžiūros (etninių simbolių, papročių, mitų), Lietuvos istorijos (istorinių asmenybių, kultūros ir politikos faktų), geografinės aplinkos svarba. Socialinės ir gamtinės aplinkos (etninių ir buities daiktų, gyvosios gamtos subjektų), senovės baltų simbolių, moterų vardų svarba lietuvių akademinėje muzikoje aptariama ketvirtoje dalyje.Reikšminiai žodžiai: Daina; Etninis tapatumas; Etninė tapatybė; Kompozitoriai; Lietuviškumo problema; Lietuvių akademinė muzika; Lietuvių kompozitorių kūryba; Tautinė savimonė; Composers; Compositions of Lithuanian composers; Ethnic identity; Lithuanian academic music; National self-consciousness; Problem of Lithuanianness; Song.
ENThe monograph investigates the problem of establishing Lithuanian and ethnic identity in Lithuanian academic music which experienced strong influences of ethnic culture, old Baltic world-view and history of the Lithuanian nation. Composers used musical means to establish the expression of ethnic and national identity in their works, expressing not only their cultural awareness, but also the maturity of their country. The monograph explores Lithuanian academic music from the end of the 19th c. until the beginning of the 2010s. Features of nationality and cosmopolitanism have regularly intermingled in academic music since the end of the 19th c. The first part of the book discusses the issues of national determination of Western European composers and Lithuanian national awareness in the 19th c. The second part focuses on the ideas of Lithuanian academic music compositions related to the establishment of Lithuanian identity and ethnic music heritage (ethnic melodics, its citations, intonations, rhythmic and facture models). The idea of regionalism in the works of Lithuanian composers is explored in the third part, which reveals the importance of ethnic instruments, the old Baltic world-view (ethnic symbols, customs, myths), Lithuania’s history (historical personalities, cultural and political facts), geographical environment. The fourth part discusses the importance of social and natural environment (ethnic and household objects, biota subjects), old Baltic symbols, women’s names in Lithuanian academic music.