LTLietuva dabar intensyviai ruošiasi integracijai į Europos Sąjungą (ES), taigi pereinamojo proceso problemos ir perspektyvos turi būti vertinamos iš integracijos į ES perspektyvos. Pagrindinis straipsnio tikslas yra apibūdinti galimybes tobulinti universitetines ir profesines studijas Lietuvoje ir integruoti jas į Europos Sąjungos šalių ugdymo sistemą. Sprendžiant universitetinių ir profesinių studijų Lietuvoje problemas, ypač reikia atkreipti dėmesį į poreikį tobulinti studijas, atsižvelgiant į Lietuvos integracijos į ES kontekstą, Europos Sąjungos vystymąsi globalizacijos procesų šviesoje, informacinės visuomenės formavimąsi ir naujų konkurencijos formų bei šiuolaikinių technologijų vystymąsi. Studijų tobulinimas turi būti nukreiptas į pozityvius visuomenės pokyčius. Studijos Lietuvoje turėtų būti organizuotos taip, kad skatintų aukšto gyvenimo standarto visuomenės formavimąsi, suteikiant prioritetą intelektualiam darbui, aukšto lygio technologijoms ir aukštos kokybės prekių gamybai. Studijų sistema turi būti integruota į tarptautinę, pradžioje ES, ugdymo sistemą. Tobulinant ugdymo sistemą Lietuvoje, reikia identifikuoti pagrindines aukštojo mokslo Lietuvoje funkcijas vystant žmogiškuosius išteklius ir skatinant ES plėtrą ir modernizavimą. Reikia sukurti ilgalaikę strategiją racionaliai aukštųjų ir kitų mokyklų specializacijai ir jų potencialo didinimui. Taip pat reikia ištirti galimybes kitų šalių universitetams dalyvauti Lietuvos akademiniame gyvenime bei skatinti atvirą ir nuotolinį mokymąsi.Reikšminiai žodžiai: Pereinamieji procesai; Pokyčių procesai; Tranzito procesai; Universitetai ir profesinės studijos; Universitetai ir profesionalios studijos; Universitetinės ir profesinės studijos; Transition processes; University and professional studies.
ENThe present state of university and professional education in Lithuania and major problems of its development are outlined. The possibilities of upgrading university and professional studies are evaluated, taking into account the processes associated with the integration of Lithuania into the European Union. In addition, the prospects of education development are analyzed in the context of transitions characteristic of the states of Central and Eastern Europe. [text from author]