On the historical interpretation of traditional musical materials

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
On the historical interpretation of traditional musical materials
In the Book:
Summary / Abstract:

LTStraipsnelis skirtas diachroniniams (istoriniams) etnomuzikologiniams tyrimams aptarti. Siekiama atkreipti dėmesį į tai, kad neteisingai taikomas šis metodas gali sukurti ir kartais sukuria kompiliacinį ar net neteisingą egzistuojančių faktų suvokimą bei interpretavimą. Pagrindinis dėmesys skiriamas atitinkamoms muzikinių stilių reprezentacijoms, jų poveikiui transmisijos procesui bei atvirkščiai. Problemai pagrįsti pasitelkiamas konkretaus atvejo – melodijų iš Heidelbergyje išliesto Christian‘o Bartsch‘o Mažosios Lietuvos dainų rinkinio „Dainų balsai“ (1886-1889 m.) – nagrinėjimas. Teorinis šios analizės pagrindas - Roman‘o Jakobson‘o komunikacijos teorija bei eksperimentinis diachroninis melodijų lyginimas. Atkreipiamas dėmesysį tai, kad R. Jakobson‘o teorija ypatingai tinkama tradicinei muzikai nagrinėti, kadangi ji neleidžia pamirši tam tikrų vidinių šios muzikos ypatybių (konteksto, kodo, adresato ir t.t.).Analizuojant minėtą dainų rinkinį, pastebima, kad muzikos materializacijos ir transkripcijos poveikis labai veikia tam tikro muzikinio modalinio stiliaus sukūrimą ir plėtojimą. Dainų rinkinio autoriaus dilemos (t.y. ar reikia adaptuoti dainų užrašymus pagal Vokietijos teorines normas, ar palikti jas tokias, kokios jos buvo užrašytoje realybėje) sprendimas (t.y pirmojo varianto pasirinkimas) sąlygojo specifinį užrašytų dainų interpretavimą. Eksperimentinės prieigos ir užrašytų bei „gyvų“ melodijų palyginimo panaudojimas leidžia rekonstruoti neišlikusias tonacines tradicines Mažosios Lietuvos dainų ypatybes.Reikšminiai žodžiai: Christiano Bartscho Dainų balsai; Chromatizmai; Dainų rinkinys; Folkloro perteikimas; Intervalai; Istorinė samprata; Mažoji Lietuva; Muzikinės kulrūros; Tradicinės muzikos šaltiniai; Christian Bartsch's Dainu Balsai; Chromaticisms; Folklore transmission; Historical interpretation; Intervals; Lithuania Minor; Musical cultures; Songs collection; Traditional musical materials.

ENThe article discusses diachronic (historical) ethnomusicological research. It aims to draw attention to the fact that, when wrongly applied, this method can create and, at times, creates a compilation or even false perception and interpretation of existing facts. Primary focus is on appropriate representations of musical styles, their impact on the transmission process and vice versa. A case study of melodies from the collection of Lithuania Minor songs “Dainų balsai” [Voices of Songs] (1886–1889) by Christian Bartsch, published in Heidelberg, is conducted to substantiate the problem. Roman Jakobson’s communication theory and an experimental diachronic comparison of melodies form a theoretical basis for this analysis. The article stresses that Jakobson’s theory is especially suitable to analyse traditional music, since it does not allow forgetting certain inner qualities (context, code, addressee etc) of this music. Analysis of the above-mentioned collection of songs shows that music materialisation and transcription have a strong impact on the creation and development of a particular musical modal style. A solution (choice of the first option) to the song collection author’s dilemma (whether it is necessary to adapt writing of songs to German theoretical norms or to leave them as they were written in reality) determined a specific interpretation of the songs written. The use of experimental access and the comparison between written and “live” melodies allows the reconstruction of extinct modal traditional peculiarities of Lithuania Minor songs.

Related Publications:
  • Dainų balsai / Christianas Bartschas ; parengė Jadvyga Čiurlionytė, Laima Burkšaitienė, Vida Daniliauskienė. Vilnius : Lietuvos muzikos akademija, 2000. 688 p.
  • Derminiai pseudovariantai tradicinėje muzikoje / Rytis Ambrazevičius. Tradicija, autorystė, kūrinio ribos ir interpretacijos laisvė, mokslinė konferencija / redkolegija: Juozas Antanavičius ... [et al.] Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 2006. P. 87-94.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36222
Updated:
2017-04-17 22:46:33
Metrics:
Views: 24
Export: