Aukštojo mokslo ir studijų institucijų kaitai įtakos turintys veiksniai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Aukštojo mokslo ir studijų institucijų kaitai įtakos turintys veiksniai
Alternative Title:
Factors influencing change within institutions of higher education
In the Journal:
Kultūra - Ugdymas - Visuomenė. 2005, Nr. 1, p. 147-155
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjami Lietuvos aukštojo mokslo institucijų materialiniai ir normatyviniai - kultūriniai (valdžios ir galios, vadovavimo, pokyčių vizualumo, nuosavybės, konfliktų) veiksniai, jų ryšys su pokyčiais bei išorės kaitos agentų vaidmuo šiuose procesuose. Straipsnį sudaro trys dalys. Pirmoje dalyje organizacijų teorijos aspektu gvildenama akademinės institucinės aplinkos vidinių ir išorinių veiksnių įtaka kaitai; antroje dalyje, remiantis empirinio tyrimo rezultatais, analizuojama institucinių sąlygų ir vidinių veiksnių reikšmė Lietuvos aukštųjų mokyklų kaitos procesams, vykusiems paskutiniame 20 a. dešimtmetyje, trečioje dalyje nagrinėjami ir pateikiami apibendrinti ES SF projektinių paraiškų duomenys. Išvadose pabrėžiama, kad išorės kaitos agentai, tokie kaip ES programos, veikia edukacinių novacijų ir institucinės infrastruktūros pasikeitimus procesų skatinimo ir intensyvinimo prasme, bet jų vaidmuo neturėtų būti pervertintas. Kaitos agentai neturi jokio poveikio universitetų vidiniams valdymo principams, kurie labiau priklauso nuo institucijoje dominuojančių mokslų pobūdžio ir susiformavusių švietimo sistemos valdymo tradicijų šalyje. Tyrimas pademonstravo, kad kaitos intensyvumas priklauso nuo institucijų amžiaus ir universitetiniu tradicijų (kultūros). Kaita dinamiškai vyksta regioniniuose universitetuose, inertiškiausiai - Vilniaus miesto, kuriame yra vienas iš seniausių šalies universitetų, aukštosiose mokyklose. Empirinio tyrimo duomenų analizė rodo, kad išorės agentai skatina ir intensyvina vidinius struktūrinius pasikeitimus, institucijos valdymo formos silpnai susiję su vidiniais pokyčiais, o vadovavimo ir nuosavybės veiksniai kaitos procesus veikia slopinančiai.Reikšminiai žodžiai: Akademinė bendruomenė; Aukštasis mokslas; Autoritetas; ES programos; Galia; Institucijos dydis; Instituciniai pasikeitimai; Konfliktai; Lyderystė; Pokyčiai; Pokyčių vizualumas; Universitetai; Vadovavimas; Valdžia ir galia; Žmogiškieji ištekliai; Academic community; Authority and power; Autoritety; Change visibility; Changes; Conflicts; EU programmes; Higher education; Human resources; Institutional change; Leadership; Power; Size of institution; Universitetai.

ENIn this study, the inner factors such as authority and power, leadership, ownership, change visibility and conflicts that influence change within institutions of higher education in Lithuania are examined. The influence of change agents, such as the EU programmes (Tempus, Structural funds), on these transformations is elaborated as well. The research findings to be analyzed in the article are grounded on a survey of 505 full-time academic staffs, working in 12 Lithuanian universities. It could be summarized that modernization Process was extensive and visible, but we wouldn't overestimate the influence of change agents. Authority and power have a week impact upon ongoing changes while a relationship was found between the centralised governance and positive attitudes towards the change. Leadership suppresses this process; therefore, the biggest part of Lithuanian academic community feels themselves as indirect owners of reform process. The structural institutional changes are more rapid in the newly established regional universities, where the conflict level is higher and likely. However, the change process is more associated with division of science and knowledge per se and it could be explained with horizontal dimension. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36174
Updated:
2017-04-07 23:59:10
Metrics:
Views: 29
Export: