LTStraipsnyje, remiantis lyginamuoju komparatyvistiniu metodu, analizuojama Amerikos lietuvių poeto Kleopo Jurgelionio (1886-1963) kūryba. Autorė kelia uždavinį K. Jurgelionio meninę kūrybą analizuoti amerikietiškosios moderniosios poezijos bei platesniame kultūriniame kontekste. Aptariami europietiškojo „postimpresionizmo" ir amerikietiškojo imažizmo bendrumai. Pažymima, kad daug dėmesio K. Jurgelionis skyrė formaliajai išraiškai ir rėmėsi kalbos eksperimentais bei kalbotyrininko pastebėjimais. Jis pradėjo kurti savitą stilistiką, išnaudodamas tai, kas įkvėpė ir jo amžininkus Amerikoje. Teigiama, kad K. Jurgelionis buvo pirmasis poezijos, kurią lietuvių intelektualai vadino „objektyviąja", reprezentantas. Turint omenyje jo kūrybinį bendravimą su jaunaisiais Antrojo pasaulinio karo išeiviais, atsiliepimus į estetikos teoretikų nesutarimus, Jurgelionį galima laikyti grandimi, realiai susiejančia amžiaus pirmosios pusės amerikietiškojo modernizmo versiją su „lankininkų" kūrybinėmis aspiracijomis. Daroma išvada, K. Jurgelionis gali būti pristatytas tais pačiais žodžiais kaip ir T.S. Eliotas, kalbant apie jo virtimą konservatyviu intelektualu: stiprėjo jo pagarba religijai, bendruomenei, švietimui; jis stojo prieš žmogiškuosius individus nuvertinančias išskirtinumo teorijas, industrinį kapitalizmą, prieš egalitarinę demokratiją, visuomenės dorovę ardantį liberalizmą; skyrė elitą, intelektualinę viršenybę, regėjo vieną žmonijos išeitį – poreikį atkurti sugedusią Vakarų civilizaciją, tačiau atkurti susipažįstant su ja nuo pat priešaušrio.Reikšminiai žodžiai: Amerikiečių modernizmas; Impresionistinės tendencijos; Jurgelionis; Kleopas Jurgelionis; Komparatyvistika; Kūrybinė biografija; Modernioji kultūra; Modernizmas; Neoromantinis pasaulėvaizdis; Poetika; Poezija; American modernism; Comparative method; Creative biography; Impressionistic tendencies; Jurgelionis; Kleopas Jurgelionis; Modern culture; Modernism; Neo-romantic worldview; Poetics; Poetry.
ENIn this study Kleopas Jurgelionis's (1886-1963) poetry is analysed in the light of the direct influence of American literary modernism that it undergone. The possibility to assume East European literary modernism as an individual and innovative poetic development as opposed to the adaptation of the Western literary models is also discussed. Jurgelionis' grotesque poetry, which renders the experience of exile, is considered an example of poetry reflecting the aspects essential to American literary modernism. For the first time, the attempt to compare the two Lithuanian literary generations in exile is made. The paper deals with common features of Jurgelionis' poetry and that of the writers called "žemininkai", who shared the same aesthetical attitudes and ideological beliefs represented in the publications of the literary magazine Literatūros lankai. [text from author]