A. Žigaitytės opera "Žilvinas ir Eglė": etninių tradicijų ir novatoriškumo sąveika

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
A. Žigaitytės opera "Žilvinas ir Eglė": etninių tradicijų ir novatoriškumo sąveika
Alternative Title:
A. Žigaitytė's opera "Žilvinas and Eglė": the interactions between the ethnic traditions and the innovation
In the Journal:
Tiltai. Priedas. 2003, Nr. 16, p. 5-17
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama etninių tradicijų ir novatoriškumo sąveika A. Žigaitytės operoje „Žilvinas ir Eglė“, pagrįstoje sena Pamario krašto legenda. Atkreipiamas dėmesys, jog mito bei epo įtaka lėmė įvairių Europos šalių, tarp jų ir Lietuvos, profesinės sceninės muzikos žanrų raidą. Išlikę Pamario mitai sietini su senąja Europos kultūra, jie išreiškia bendrąsias ir visuotines kultūrines bei moralines nuostatas ir veikia šiuolaikinę kultūrą bei operos žanro vystymosi kryptį. Ryškiausi lietuvių muzikinės dramos pavyzdžiai E. Balsio „Kelionė į Tilžę“, A. Žigaitytės „Mažvydas“ paremti su Mažąja Lietuva susijusiais literatūriniais šaltiniais. Psichologinė būsenų drama pagal V. Mykolaičio-Putino poemą „Žilvinas ir Eglė“ praturtinama šokiu, pantomima, naujosiomis vaizdo kūrimo scenoje technologijomis, o šiuolaikinė muzikos kalba nestokoja Pamario muzikai būdingų dermių įvairovės, Eglės partijos diatoniką gretinant su chromatizuotomis Žilvino muzikinės partijos struktūromis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Audronė Žigaitytė; Etninis; Etninės tradicijos; Mažoji Lietuva; Muzikinė drama; Novatoriškumas; Opera; Tradicijos; Audronė Žigaitytė; Ethnic traditions; Innovation; Innovations; Lihuania Minor; Lithuania Minor; Opera; Traditions.

ENThe main purpose of the article is to find out through analysing A. Žigatytė's opera "Žilvinas and Eglė" and comparing it the other musical dramas ("Mažvydas" by the same author and "The travel to Tilžė" by E. Balsys) what correlations towards the heritage of the ethnic culture the Lithuania Minor and Pamarys (the Coast) lie in the innovating contemporary pieces of the scene. The attention is paid towards the mythology which influenced the development of the operas and ballets in various European countries and Lithuania as well. The ancient myths about Žilvinas and Eglė as well as the other Lithuanian myths can be compared to the ancient European culture and express common cultural and moral features which took part in the development of the contemporary culture and the direction of the opera genre.As Conclusions say: 1. There is plenty of the ethnocultural elements in A. Žigaitytė's opera "Žilvinas and Eglė" related to the Pamarys (Coast) region. The composer uses ancient tunes: pentatonic, doric, aeolic, mixolydic. For the Eglė's song the composer uses the structure of the folk songs which is close to those found in the gatherings of Ch. Bartsch. 2. It is the first time when birbynė (Lithuanian folk "clarnette") is used in the orchestra equally to other even more "superior" instruments uderlining the relations to the ethnomusical traditions. 3. The composer gives a meaning to the myth from the Lithuania Minor and Pamarys (Coast) about Žilvinas and Eglė by the modern means and brings nearer her piece to the sphere of the ethnical culture. 4. The A. Žigaitytė's opera is the piece of the synthetic gendre joining the plastic of the dance and the technical possibilities of the changing view on the screen, and it is the new word in the Lithuanian musical culture and the first example of the new gendre of in the contemporary Lithuanian music. [From the publication]

ISSN:
1648-3979
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35917
Updated:
2018-12-17 11:14:19
Metrics:
Views: 51    Downloads: 7
Export: