Moral skills of basketball school students at the age 10–12 years and 13–15 years

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Moral skills of basketball school students at the age 10–12 years and 13–15 years
Alternative Title:
10–12 ir 13–15 metų krepšinio sporto mokyklų moksleivių doroviniai įgūdžiai
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2007, Nr. 2 (48), p. 50-55
Summary / Abstract:

LTSportuojančių moksleivių dorovinių socialinių įgūdžių ugdymas aktualus tuo, kad šiuolaikiniame sporte neskiriama pakankamai dėmesio harmoningam sportininko asmenybės vystymuisi. Straipsnyje siekiama nustatyti 10-12 ir 13-15 metų krepšinio sporto mokyklų moksleivių dorovinių socialinių įgūdžių lygį. Moksleiviai vertino tokius socialinius įgūdžius: jautrumą (paguosti, padėti), atvirumą (neapsimetinėti, neapgaudinėti), atlaidumą (nežeminti, nekeršyti) ir atsakingumą (laikytis duoto žodžio, atsakyti už savo veiksmus). Tyrimas vyko atsitiktiniu būdu atrinktose (buvo taikyta serijinė atranka) Kauno ir Klaipėdos krepšinio sporto mokyklose. Iš viso buvo apklausta 120 10-12 ir 133 13-15 metų moksleiviai. Tyrimo rezultatai parodė, kad vyresnieji krepšinio sporto mokyklų moksleiviai labiau stengiasi būti jautrūs kitų atžvilgiu: statistiškai patikimai labiau stengiasi paguosti 13-15 metų moksleiviai. Statistiškai patikimi skirtumai (p<0,05) nustatyti ir analizuojant krepšinio sporto mokyklų moksleivių pastangas padėti kitiems asmenims. Nustatyta, kad statistiškai patikimai skiriasi 10-12 ir 13-15 metų krepšinio sporto mokyklų moksleivių noras lavinti atsakingumo įgūdžius – laikytis duoto žodžio (p<0,05) ir atsakyti už savo veiksmus (p<0,05): 10-12 m. krepšinio sporto mokyklų moksleiviai labiau nori lavinti atsakingumo įgūdžius. Palyginus 10-12 ir 13-15 metų krepšinio sporto mokyklų moksleivių norą lavinti dorovinius įgūdžius, kitų statistiškai patikimų skirtumų tarp tiriamųjų amžiaus grupių nenustatyta.Reikšminiai žodžiai: Doroviniai įgūdžiai; Krepšinio mokyklos moksleiviai; Krepšinio sporto mokyklų moksleiviai; Socialiniai įgūdžiai; Socialiniai įgūdžiai, doroviniai įgūdžiai; Socialiniai įgūdžiai,doroviniai įgūdžiai; Basketball school students; Moral skills; Social skills.

ENThe training of moral skills of basketball school students is urgent because contemporary sport gives insufficient attention to the display of a harmonious athlete's personality. The problem of research is that accessible literary sources provided no answer to the question how basketball practice stimulates basketball school students' (aged 10-12 and 13-15) willingness to develop moral skills. The purpose of research is to define the level of moral skills of basketball school students at the age of groups of 10-12 and 13-15 years. The following methods were applied: adapted Bakutytė's (1999) questionnaire and mathematical statistics. Basketball school students of age 10 to 12 and 13 to 15 were asked to evaluate the following moral skills: sensitivity (to console, to help), openness (not to pretend, not to cheat), forgiveness (not to humiliate, not to revenge), and responsibility (to keep given word, to bear responsibility for own actions). The Cronbach's alphas coefficients for the scales vary from 0.75 to 0.91. The research was carried out at randomly selected (serial selection applied) Lithuanian basketball schools in Kaunas and Klaipeda. A random selection (according to tables of random numbers) was also applied to the groups of the said sport schools. The following basketball schools were investigated: Kaunas (A. Sabonis' school, Kaunas basketball school), Klaipeda (Vl. Knašiaus' school). In total 120 students age from 10 to 12 years old, and 133 students 13 to 15 years old were questioned.Research results prove that basketball school students in the age group 13 to 15 are very much trying to be sensitive towards others: statistically significantly they are more attempting to console in comparison to the age group 10 to 12 years. Statistically significant differences (p<0.05) are established when analysing basketball school students efforts to help other persons. It was established that only the willingness to train the skills of responsibility statistically differ in the two age groups of 10 to 12 and 13 to 15: to keep given word (p<0.05) and to bear responsibility for own actions (p<0.05), i.e. basketball school students from 10 to 12 years old are more willing to train the skills of responsibility. The comparison of the willingness to train other moral skills in age groups 10 to 12 and 13 to 15 did not display statistically significant differences between the tested age groups. [From the publication]

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35891
Updated:
2022-11-07 15:44:09
Metrics:
Views: 21
Export: