Vytautas Bacevičius' Poème "Contemplation", Poème mystique, Poème astral: an anticipation of "Cosmic music"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Vytautas Bacevičius' Poème "Contemplation", Poème mystique, Poème astral: an anticipation of "Cosmic music"
Alternative Title:
Vytauto Bacevičiaus Poème "Contemplation", Poème mystique, Poème astral: "kosminės muzikos" nuojauta
In the Journal:
Lietuvos muzikologija [Lithuanian Musicology]. 2001, 2, p. 40-47
Summary / Abstract:

LTŠis straipsnis - bandymas analizuoti ir interpretuoti Vytauto Bacevičiaus (1905-1970) - kūrėjo, turinčio labai aiškią pasaulėžiūrą - tris Kaune sukurtas fortepijonines poemas. Kompozitoriaus autorefleksijas patvirtinantys dokumentai yra jo laiškai, parašyti giminaičiams Lenkijoje - Gražinai, Kęstučiui ir Vandai, emigravusiems į JAV 1945-1970 metais; imponuoja jų skaičius - daugiau kaip 1600. Bacevičiaus pasaulėžiūroje stipriausią rezonansą sukėlė „kosminės muzikos“ koncepcija, kaip žmogaus dvasinio universumo išraiška. „Kosminės“ idėjos susikristalizavo jau brandžioje kompozitoriaus kūryboje 6 ir 7 dešimtmečių sandūroje; tiesa, trys poemos priklauso Kauno, t. y. modernistinei, kompozitoriaus kūrybos fazei (1926-1939), tačiau jau skelbia tas idėjas. Be to, jose išryškėja kompozitoriaus stiliaus elementai, kurie vėliau tampa jo stilistine idioma, būtent: garsinės kalbos aspektu - aukštesniojo lygio pliuralizmas; dramaturgijos aspektu - išrinktų komponentų replikacija bei permutacija ir muzikinio proceso semantizavimas išskiriant iš jo reikšmingus gestus; formos aspektu - architektoninės konstrukcijos repriziškumas. Bacevičiaus panaudotas analoginis muzikos organizavimo principas realizuojamas trimis skirtingais būdais.Poeme „Contemplation“ jis atsiranda organiškai - iš garsinės ląstelės; Poeme mystique kyla iš dialektinio pastovių ir besikeičiančių komponentų žaidimo; Poėme astral kompozitoriaus mąstyme stipriai užkoduotas formos dalių replikacijos principas dominuoja laisvai generuojamos muzikos tėkmės atžvilgiu. Trijose Bacevičiaus poemose simbolinę funkciją atlieka parafrazuojamas ir variantiškai kintantis likimo motyvas, įgaunantis tarsi giminingą reikšmę. Šie kūriniai dedikuoti kompozitoriaus giminaičiams: Poeme „Contemplation“ - broliui Kęstučiui; Poeme mystique - seseriai Vandai; Poeme astral - tėvui Vincui. Kiekvieno kūrinio pradžioje pasirodo garsas b; ar tik kompozitorius tokiu būdu neužšifravo savo giminės inicialo?. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Emocijų svyravimai; Formos komponentų replikacija; Garsų organizacijos pliuralizmas; Garsų organizacijos pliuralizmas, formos komponentų replikacija; Joga; Kosminė muzika; Kosminė muzika, joga; Muzikos tėkmės kontrastingumas; Reikšminiai gestai; Reikšminiai gestai, simbolinės reikšmės; Reprizinė architektoninė konstrukcija; Reprizinė architektoninė konstrukcija, emocijų svyravimas; Simbolinės reikšmės; Vytautas Bacevičius; Contrast in the flow nof music cours; Contrasts in the flow of music course; Cosmic music; Cosmic music, yoga; Fluctuation of emotions; Pluralism of sound order, replication of formal components; Pluralizm of sound order; Recapitulative architectonic construction; Recapitulative architektonic construktion, fluctation of emotion; Replication of formal components; Significant gestures; Significant gestures, symbolic connotations; Symbolic cormal connotations; Vytautas Bacevičius; Yoga.

ENThe article is an attempt to analyse and interpret three poems for the piano by Vytautas Bacevičius (1905-1970), a composer with a very distinct world-view. Autoreflections of the composer were documented by an impressive number of letters (more than 1600) written to his relatives in Poland - Grażyna, Kiejstut and Wanda who emigrated to the United States of America in 1945-1970. The conception of the "cosmic music" as the expression of the human spiritual universuum had the strongest resonance in the outlook of the composer. "Cosmic" ideas crystallized in the works that were created on the border of the 6th and 7th decades, while three poems that already manifest the ideas belong to the Kaunas, i.e. modernistic, stage of his creation (1926-1939), besides, they start showing elements of the composer's style that later became his stylistic idiom, in the aspect of the sound language - pluralism at a higher level, in the aspect of dramaturgy - replication and permutation of the selected components and semantization of the musical process segregating significant gestures from it, in the aspect of form - reprisicism of the architectonic construction. [..]. In all the three poems a symbolic function is carried out by a paraphrased and variably changing motif of fate that assumes a somewhat related meaning. The works are dedicated to the relatives of the composer: Poeme "Contemplation" - for his brother Kiejstut, Poeme mystique - for his sister Wanda, Poeme astral - for his father Vincas. Every piece starts with the sound B-flat; the composer could have encoded the initial letter of his family name in this way, couldn't he?. [From the publication]

ISSN:
1392-9313
Related Publications:
On the interrelatedness in Vytautas Bacevičius' musical language : two analyses / Gabrielius Alekna. Lietuvos muzikologija. 2010, 11, p. 41-54.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35691
Updated:
2018-12-17 10:54:43
Metrics:
Views: 23    Downloads: 2
Export: