LTNikalojaus Vorobjovo (1903-1954) knygomis apie Mikalojų Konstantiną Čiurlionį (1938) ir Vilniaus meną (1940) žavėjosi kelios Lietuvos intelektualų kartos. Monografija apie Čiurlionį, parašyta vokiečių kalba, ligi šiol tyliai glūdėjo knygų kolekcininkų lentynose ir vienos kitos bibliotekos fonduose. Dabar ji išversta į lietuvių kalbą. „M. K. Čiurlionis: Lietuvių tapytojas ir muzikas“ – pirma Lietuvoje parašyta mokslinė studija apie šį daugeriopo talento menininką. Kai kuriais aspektais ji ligi šiol nepralenkta. Vertingiausi jos bruožai – integralus Čiurlionio asmenybės ir kūrybos nagrinėjimas, nuoseklus svarbiausių šio dailininko tapybos problemų tyrimas, ryškus ir įtikinamas dailės ir muzikos kūrinių sąryšio atskleidimas, europinio konteksto pajauta ir sugebėjimas jį perteikti taupiais sakiniais, perdėm neišplečiant studijos apimties. Knyga daro ne tik vientisos, gilios, vertingos meno specialistui, bet ir patrauklios meno mėgėjui studijos įspūdį. Galima žavėtis autoriaus sugebėjimu palyginti glaustame tekste apimti Čiurlionio gyvenimo ir kūrybos esminius klausimus ir gana nuodugniai juos aptarti. Šio menotyrininko veikalai žavi intelektualumu, bet nemažiau traukia ir spalvingu sodriu pasakojimu. Autoriui būdingas intelekto ir aiškios minties derinys, lemiantis teksto skaidrumą. Rašydamas monografiją, Vorobjovas iš tiesų nesinaudojo Čiurlionio laiškais artimiesiems, ta medžiaga jam nebuvo prieinama. Taip pat menotyrininkas neskyrė daug dėmesio amžininkų prisiminimų rinkimui ir atpasakojimui.Reikšminiai žodžiai: Kūryba; Lietuvos tapybos istorija; Meno istorijos istoriografija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Vorobjovas; Muzikologija; Čiurlionis; Creation work; Historiography of the history of art; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Vorobjovas; The history of Lithuanian painting; Čiurlionis.
ENSeveral generations of Lithuania’s intellectuals admired books on Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1938) and Vilnius art (1940) by Nikolaj Worobiow (1903–1954). So far the monograph on Čiurlionis written in German has been quietly kept on the shelves of book collectors and in stocks of some libraries. It has now been translated into Lithuanian. “M. K. Čiurlionis: Lithuanian Painter and Musician” is the first scientific study on this multitalented artist written in Lithuania. It has not been surpassed in some aspects as yet. Its most valuable features are as follows: an integral analysis of Čiurlionis’ personality and creative work, a consistent examination of the major problems of this artist’s painting, a bright and convincing revelation of the relationship between works of the fine arts and pieces of music, sensation of the European context and the ability to convey it in simple sentences without too much expanding the volume of the study. The book creates the impression of the study that is not only solid, deep and valuable to a specialist in art, but also attractive to an art amateur. We can admire the author’s ability to cover essential issues of Čiurlionis’ life and creative work and to discuss them rather thoroughly in a relatively brief text. The intelligence of works by this art critic is fascinating. However, their colourful intense narration is no less attractive. The author combined the intellect and clear thought, which resulted in the transparency of the text. When writing the monograph, Worobiow in fact did not use Čiurlionis’ letters to his loved ones – that material was not available to him. The art critic also did not give much attention to the collection and narration of contemporaries’ reminiscences.