LTStraipsnio tikslas – trumpai apžvelgti tarpukario Lietuvos kariuomenės sunkiojo transporto – pirmųjų sunkvežimių – įsigijimo, registravimo, naudojimo, kareivių vairuotojų mokymo kariuomenės egzistavimo metu bei šio transporto likimo šalį okupavus ir aneksavus reikalus. Lietuvos kariuomenės automobilių junginiai pradeda veiklą įsigydami naudotus automobilius, o kiti atitenka kaip kovų trofėjai. Pirmąjį automobilių junginių veiklos dešimtmetį įsigyta nedaug naujos technikos. Nupirkti tik itališki sunkvežimiai. Kariuomenė naudoja įvairių šalių, markių bei modelių automobilius. Vairuotojams ir motociklininkams mokyti įkuriamas automobilių kuopos mokomasis būrys. Važiavimo įgūdžiams formuoti naudojamas pažangus mokymo metodas – važiavimo veiksmų imitatorius. Antrąjį automobilių junginių veiklos dešimtmetį intensyviau perkami nauji amerikietiški ir sovietiniai automobiliai, atsižvelgiant į kainą ir kokybę. Automobilių technika pradedama vienodinti, tačiau dėl Lietuvos okupacijos tai nepadaryta. Transportui registruoti naudojama registravimo sistema, parengiami automobilių technikos priežiūros, saugojimo ir naudojimo, mobilizacijos bei kiti norminiai dokumentai. Kariuomenės vadovybė nėra protechniška, tad šis požiūris atsispindi motorizuojant bei mechanizuojant kariuomenę. Didesni kariuomenės vadovybės požiūrio pokyčiai, orientuoti į kariuomenės motorizavimą bei mechanizavimą, pastebimi prieš Antrąjį pasaulinį karą. Nors kariuomenės automobilių technikos kiekis nebuvo proporcingas kariuomenės dydžiui, tačiau ši technika buvo geros kokybės ir pakankamai moderni. Dėl karo Europoje bei pavėluotų vadovybės sprendimų kariuomenės technika nebuvo modernizuota iki galo. Okupacinė kariuomenė, pasisavindama Lietuvos kariuomenės turtą, pasisavina ir sunkvežimius, kitą techniką. Dalis automobilių technikos išvežama, kita sunaikinama karo metu.Reikšminiai žodžiai: Automobilis; Karinis transportas; Kariuomenė; Karo technika; Lietuvos kariuomenė; Sunkvežimiai; Sunkvežimis; Army; Car; Hardware; Lithuania; Lithuanian army; Lorries; Military equipment; Trooper; Truck.
ENThe article gives brief review of acquisition, registration, use of heavy transport by the Lithuanian army between the wars - first trucks, soldiers' driving teaching and the fate of the transport after the country’s occupation and annexation. Motor units of the Army started their activities by buying used vehicles; some were obtained as war trophies. During the 1st decade of operation of the motor units, hardly any new machinery was acquired. Italian trucks were bought. The army used vehicles made in different countries, of different makes and models. A training group of the motor company was founded to teach drivers and motorcyclists. Advanced teaching method – driving simulator was used to teach driving. During the 2nd decade of operation of the motor units, acquisition of new American and soviet vehicles intensified. Machinery was subject to unification, but it was never completed because of Lithuania's occupation. Transport was registered by using registration system, documents of technical maintenance, storage and operation, mobilisation and other regulatory documents were issued. The army command was not technically inclined, this attitude is revealed through motorising and mechanising the army. Changes in the army command’s attitude focusing on army motorisation and mechanisation were observed before the WW II. Despite the number of vehicles in the army being disproportional to the size of the army, the machinery was of good quality and quite modern. Due to the war in Europe and delayed command’s decisions, the army's machinery was never fully modernised. The occupation army when taking over the assets of the Lithuanian army appropriated the trucks and other machinery. Some machinery was taken away, while the other was destroyed during the war.