LTKino filmai šiuolaikinėje visuomenėje tampa mediumu tarp visuomenės vertybinės sandaros, komercinių struktūrų interesų ir kasdienybės praktikų. Šiame straipsnyje siekiama apžvelgti seksualumo motyvus lietuviškoje kinematografijoje ir atskleisti, kokios seksualumo formos, seksualiniai lyčių įvaizdžiai ir intymių santykių modeliai egzistuoja lietuviškoje kinematografijoje. Šiame tyrinėjime pasitelkiama vizualinė antropologija, kuri teigia, kad per filmo analizę priartėjimas prie kultūros gali būti sėkmingai naudojamas pažįstant skirtingus kultūrinius modelius. Straipsnyje remiamasi 2005–2006 metais atliktu vizualinės antropologijos tyrimu, kuris atskleidė, kad seksualinė įvairovė šiuolaikiniuose lietuviškuose filmuose nurodo išsivadavimą iš anksčiau aptarto seksualumo slopinimo diskurso ir perėjimą į viešąjį. AXX filmų (2005) kūrėjai prabilo apie kontraversišką seksualumo temą. Dėl nuogo kūno afišavimo ir atviro lytinio akto scenų šie kino kūrėjai sukėlė begalę prieštaringų reakcijų. Tačiau gilesnė filmų analizė parodė, kad AXX filmų kūrėjai liko ištikimi archetipinei, stereotipizuotai, seksistinei, patriarchalines dogmas propaguojančiai pasaulėžiūrai. Kūrėjai per menkai užčiuopė aistros, identifikacijos, fantazijos, performatyvumo, lyties išsilaisvinimo ar kitas aktualias problemas. Tai patvirtino hipotezę, kad anksčiau išstumtos iš viešojo diskurso seksualumo formos atgaivinamos, taip konstruodamos transformacijos viziją.Reikšminiai žodžiai: Filmas; Foucault; Lietuvos kinematografas; Lietuvos kinematografija; Lytis; Raiškos kaita; Seksualumas; Vizualinė antropologija; Expressions transformation; Film; Foucault; Lithuania; Lithuanian cinematography; Lithuanian films; Sexual gender; Sexuality; Visual antropology.
ENIn contemporary society films become a medium between the society’s value structure, the interests of commercial structures and daily practices. The paper aims to provide an overview of sexuality motifs in Lithuanian cinematography and to reveal what sexuality forms, sexual images of genders and models of intimate relationship exist in Lithuanian cinematography. This research uses visual anthropology, according to which approaching a culture through film analysis might be successfully used to know different cultural models. The paper is based on a visual anthropology study, conducted in 2005–2006, which revealed that sexual diversity in contemporary Lithuanian films indicates the liberation from the previously discussed sexuality suppression discourse and moving to the public. The creators of AXX films (2005) touched the controversial theme of sexuality. They evoked many contradictory reactions because of the demonstration of naked body and open sex scenes. However, a deeper analysis of films revealed that AXX film creators remained loyal to archetypal, stereotyped, sexist worldview that propagates patriarchal dogmas. The creators too scarcely touched the problems of passion, identification, phantasy, performativity, sexual liberation and other relevant problems. This proved a hypothesis that the forms of sexuality, which had been previously ousted from the public discourse, were recovered thus constructing a vision of transformation.