LTStraipsnyje pristatoma nauja lietuvių kalbos morfologijos ir fonotaktikos įsisavinimo teorija; analizuojama fonotaktinių priebalsių junginių samplaikų bei morfologijos sąveika pirmosiomis vaiko kalbos vystymosi stadijomis. Analizuojant priebalsių junginių įsisavinimą atsižvelgta į jų vietą žodyje ir morfeminę žodžio sudėtį, visi priebalsių junginiai suskirstyti į kelias grupes (priebalsių junginiai žodžio pradžioje, žodžio viduryje, žodžio pabaigoje, morfemose, morfemų sandūrose), kurios buvo analizuotos vaiko kalboje. Nustatyta, kad pagal įsisavinimo sudėtingumą priebalsių junginius galima skirti į tris grupes: lengvai įsisavinami, sunkiau įsisavinami ir sunkiai įsisavinami. Priebalsių junginiai lb, mb, mp įsisavinami lengvai, tuo tarpu įsisavinant sk, nt, st dažnai susiduriama su sunkumais. Tyrimas rodo, kad morfemų sandūrose esantys priebalsių junginiai įsisavinami lengviau ir pradedami taisyklingai tarti anksčiau nei morfemose esantys priebalsių junginiai, todėl daroma išvada, kad fonetikos dalykų suvokimo raida priklauso nuo morfologijos suvokimo. Vaikas anksčiau įsisavina tuos fonotaktinius elementus, kurie turi apibrėžtą funkciją – skiria reikšmines žodžio dalis, žymi morfemų ribas.Reikšminiai žodžiai: Fonotaktika; Fonotaktikos įsisavinimas; Gimtosios kalbos įsisavinimas; Lietuvių kalbos fonotaktika; Lietuvių kalbos morfologija; Morfonotaktika; Priebalsių junginių įsisavinimas; Priebalsių klasteriai; Psicholingvistika; Vaikų kalba; Acquisition of morphonotactics; Child language; Consonant clusters; First language acquisition; Lithuanian morphology; Lithuanian morphonotactics; Morphonotactics; Phonotactics; Psycholinguistics.
ENThis study introduces a new approach to the acquisition of Lithuanian morphology and phonotactics and analyses the interaction of the phonotactics of consonant clusters with morphology (morpheme boundaries) in first language acquisition. When analysing the acquisition of morphonotactics, all consonant clusters were divided into several categories: initial, medial and final consonant clusters and consonant clusters within a morpheme and within a morpheme boundary. These groups of consonant clusters are analysed in the child’s language. Some consonant clusters in the child’s language like lb, mb, mp are produced without any problems. But other clusters like sk, nt, st are not always acquired by a child that easily. The analysis of these clusters has shown that it is easier for the child to acquire the clusters when they are across morpheme boundaries. Thus the development of acquisition of marked phonology depends on the acquisition of morphology. [text from author]