LTSiekdami atskleisti teksto analizės ir komunikavimo kompetencijos ugdymo sąsajas, straipsnyje aptarsime, kas yra tekstas, kokie yra teksto turinio analizavimo būdai, teksto analizės organizavimo formos. Išanalizuosime empirinio tyrimo (vienos veiklos) duomenis, kurie atskleis, kaip galima ugdyti mokinių komunikavimo kompetenciją skaitant ir analizuojant tekstus. Straipsnyje empirinio tyrimo duomenys pateikiami atsižvelgiant į šias susijusias struktūrines dalis: informacijos supratimą → pranešimo perdavimo planavimą (raštu) → pranešimo perdavimą ir priėmimą → veiklos apmąstymą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Komunikacinės kompetencijos būdai; Mokinių komunikacinė kompetencija; Teksto analizė; Pradinių klasių mokiniai; Communicative competence; Communicative competence development methods; Text analysis; Primary school children.
ENThis article discusses the issues of text conception, the ways of text content analysis and the forms of text analysis arrangement in order to reveal the correlations between text analysis and communicative competencies' development. We will study the empirical research (one activity) data, which show how it is possible to develop pupils' communicative competency while reading and analyzing texts. The empirical research data are presented considering such correlative structural parts: understanding of information → planning of message transmission (in writing) → transmission and acceptance of message → reflecting on activity. The object of the research: development of pupils' communicative competency and text apprehension abilities. The goal of the research: to discuss the development of fourth-formers' communicative competency when analyzing a text on the grounds of pedagogical experiment results. The objectives of the research: to analyze the issue of pupils' communicative competency's and text comprehension abilities' development in scientific literature. To reveal the fourth-formers' communicative competency when analyzing a text on the grounds of pedagogical experiment data. [text from author]