LTŠiuolaikinė valstybė, kaip pagrindinis šalies nacionalinio saugumo garantas, turi gebėti veiksmingai valdyti šalį ne tik palankiu metu, bet ir ekstremaliose situacijose. Pastarųjų metų valstybių veikla likviduojant ekstremalių situacijų (taifūnų Pietryčių Azijoje, uraganų JAV bei Centrinėje Amerikoje) padarinius rodo pasiruošimo šiai veiklai spragas bei trūkumus. Lietuva nėra įvardytų gamtinių katastrofų zonoje, bet taip pat turi tobulinti savo pasirengimą tinkamai veikti panašiose situacijose, nes to reikalauja didėjanti terorizmo grėsmė, galimi politiniai nesklandumai bei militarizacija kaimyninėse šalyse. Vienas iš pagrindinių veiksnių, lemiančių valstybės veiklos efektyvumą ekstremalių situacijų metu, yra šią veiklą reglamentuojanti teisinė bazė. Straipsnyje nagrinėjami kai kurie galiojančių įstatymų trūkumai ir netikslumai bei galimos jų pasekmės valstybės valdymo veiksmingumui nepaprastosios ir karo padėties metu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekstremalioji situacija; Karo padėtis; Nepaprastoji padėtis; Žmogaus teisės; Extreme conditions; Human rights; State of Emergency; State of War.
ENLithuanian legislative works on solving these problems - it has carried States of Emergency and War laws, other acts elaborating the laws. However, the pieces of legislation have some defects. These could complicate Lithuania’s transition from normal state to states of Emergency or War and reduce efficiency and effectiveness of government of State in extreme conditions. Using the traditional and content analysis of documents, decomposition of processes methods, the article provides information on possible hazards and their features causing implementation of states of Emergency and War. The article analyses particularity of governing of State in extreme conditions. The schemes of institution of extraordinary states and readjustment of management of State are presented. The article introduces Institutions taking a part in decision making to implement states of Emergency and War, managing and localizing extremities. Also it analyses roles of military units, commandant offices and defensive mobilization. The article evaluates mentioned missing rules, antinomy or defects and explains what possible problems could arise in states of Emergency and War because of incomplete laws. Conclusions of the article summarise the main possible juridical problems of governing of State in states of Emergency or War and proposes how to escape these problems. [Text from author]