An Educology of values education : the attitudes of thirteen to fifteen year old teenagers towards spiritual values: priorities, change and some pre-conditions

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
An Educology of values education: the attitudes of thirteen to fifteen year old teenagers towards spiritual values: priorities, change and some pre-conditions
In the Journal:
International journal of educology. 2002, Vol. 16, no. 2, p. 91-115
Summary / Abstract:

LTDvasingumas – vienas iš didžiausių žmonijos slėpinių. Vertybės yra svarbiausias žmogaus ar visuomenės raidos kokybės nustatymo parametras, nes įkūnija žmogiškosios būties dvasinę prigimtį, tai yra išreiškia ontologinės tiesos, kaip sąžinės fenomeno, ir laisvės, kaip laisvos valios fenomeno, sąsajas. Jomis asmuo grindžia santykius su pažįstama tikrove. Tik šis santykis gali būti daugiau ar mažiau įsisąmonintas (ar net neįsisąmonintas), apimti egzistencines ištakas ar tik situacinius dalykus. Nuo to priklauso, kokios vertybės tampa žmogaus santykių ir veiklos motyvais, kaip susiklosto asmens vertybių hierarchija. Straipsnyje analizuojamos Lietuvos paauglių požiūris į dvasines vertybes tiek mikro, tiek makro aplinkoje. Tirtas 13-15 metų paauglių dvasinis brandumas edukologiniu požiūriu. Tyrimu atskleistos šiuolaikinės paauglių vertybės, jos palygintos su prieš dvidešimt metų tirtomis vertybėmis; nustatyti paauglių dvasinių vertybių panašumai ir skirtumai, lyginant skirtingų tipų mokyklų apklaustųjų požiūrį. Nustatytos šios paauglių dvasinės vertybės pagal prioritetą: moralinės vertybės, pažintinės vertybės, estetinės vertybės. Šiuolaikiniai paaugliai, vertindami moralines vertybes, yra linkę teikti pirmenybę sąžiningumui, jautrumui, orumui ir atsakomybei, vertindami kognityvines vertybes – išmintį, išsilavinimą/saviugdą, intelektualumą. Tiriant religines vertybes, svarbiausias – tikėjimas, o estetinių vertybių tarpe reikšmingiausias nurodytas humoro jausmas.Reikšminiai žodžiai: Dvasinės vertybės; Paaugliai; Paauglių elgesys; Pokyčiai; Prioritetai; Vertybių ugdymas; Švietimo edukologija; Attitudes of teenagers; Changes; Education; Priorities; Spiritual values; Teenagers; Values education.

ENSpirituality is one of the greatest mysteries of humankind. Values are the most important parameter for determining quality of human or societal development as they embody the spiritual nature of human existence, that is to say express the links between the ontological truth as a phenomenon of consciousness and freedom as a phenomenon of free will. An individual bases their relations with the known reality on these values. It is just that this relationship may be more or less realised (or event unrealised), include existential origins, or just situational matters. This determines what values become the motives of relationships and activities of an individual, and how hierarchy of personal values forms. The article analyses attitudes of Lithuanian teenagers toward spiritual values both in micro and macro environments. A study was conducted into spiritual maturity of 13–15 year-olds in terms of educational science. The study revealed values of today’s teenagers, compared today’s values with those studied twenty years earlier, and defined similarities and differences in teenager spiritual values by comparing attitudes of respondents in different types of schools. Spiritual values of these teenagers were listed in order of priority: moral values, cognitive values, aesthetical values. As far as moral values were concerned, today’s teenagers tend to claim that they prioritise honesty, sensitivity, dignity and responsibility; as for cognitive values – wisdom, education/self-education, intellectuality. The study of religious values showed that faith was the most important and a sense of humour among aesthetical values.

ISSN:
0818-0563
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33814
Updated:
2020-07-28 20:26:25
Metrics:
Views: 29
Export: