LTStraipsnyje aptariama kultūrinių prielaidų reikšmė dirbant su socialinės atskirties grupėmis. Psichologai, socialiniai darbuotojai yra veikiami atitinkamai kultūrai būdingų prielaidų, nuostatų, elgesio normų. Tai gali sunkinti jų darbą su įvairioms socialinėms grupėms priklausančiais klientais, ypač su socialinės/kultūrinės atskirties grupėmis. Ši problema ypač aktuali žvelgiant iš platesnės multikultūralizmo perspektyvos, kuri, be rasės, etniškumo, religijos ar kalbos, apima ir tokias kultūrines dimensijas kaip lytis, amžius, įgalumas, socialinė klasė, seksualinė tapatybė bei išsilavinimas. Straipsnyje, remiantis mokslinės literatūros bei kitų šaltinių (teisės aktų, socialinių projektų, žiniasklaidos informacijos) analize, siekiama išryškinti multikultūrinės perspektyvos aktualumą teikiant socialines ir psichologines paslaugas bei formuojant socialinę politiką Lietuvoje, taip pat pristatomi kultūriniai psichologinio ir socialinio darbo aspektai, multikultūrinės kompetencijos skatinimo būdai. Tekste daugiausiai remiamasi vienos iš kultūrinių prielaidų sričių - lytiškumo sampratos įtaka darbui su socialinės atskirties grupėmis. Aprašomi konkretūs pavyzdžiai, kai nereflektuojamos kultūrinės prielaidos veikia socialines ir psichologines paslaugas bei socialinę politiką. Pateikiami kultūrinių prielaidų įtaką aiškinantys teoriniai modeliai bei tyrimai, taip pat apžvelgiami multikultūrinę kompetenciją skatinantys veiksniai ir kultūrinių stereotipų kaitai taikomi modeliai bei potenciali jų nauda ruošiantis darbui su socialinės atskirties grupėmis.Reikšminiai žodžiai: Kultūrinės prielaidos; Multikultūrinė kompetencija; Socialinė atskirtis; Cultural assumptions; Multicultural competence; Multicultural competencies; Social exclusion.
ENThis article discusses the significance of cultural assumptions in work with groups experiencing social exclusion. Psychologists, counsellors and social workers, as cultural beings, hold certain cultural assumptions, attitudes and norms, which sometimes can impede their work with clients from diverse social and cultural backgrounds, especially from socially excluded groups. This problem, particularly if considered from the inclusive multicultural perspective, is relevant for a society like Lithuania - with high levels of perceived internal homogeneity. The article looks into particular examples, how unreflected cultural assumptions are reproduced in social and psychological services and policies. Theoretical models and research explaining the impact of cultural assumptions on assistance practices are reviewed. Models applied for developing multicultural competencies of professional social and psychological service providers are discussed. [text from author]