LTŠiame straipsnyje yra pateiktas pedagogo kompetencijų tyrimas, kurį atliko, išanalizavo ir apibendrino autoriai. Tyrimo objektas – universitetų, rengiančių mokytojus, ir kolegijų absolventų profesinės veiklos kompetencijų vertinimas, siekiant išryškinti tobulinimo profesinio mokymo kolegijose ir universitetuose tendencijas. Tyrimo tikslas yra ištirti sąveiką tarp mokytojo ir aplinkos pokyčių skirtingose mokyklose. Tyrimo metu taikyti šie metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, turinio analizė, metaanalizė, klausimynas, pedagoginis eksperimentas, faktorinė analizė, teorinis modeliavimas. Tyrime dalyvavo 106 mokytojai, dirbantys pradinėse mokyklose ar ikimokyklinėse įstaigose ir yra baigę kolegijas ar Klaipėdos universiteto studijas. Pagerinus mokyklos atmosferą, buvo analizuojama pedagogų sąveika su bendruomene, t.y. moksleiviais, mokyklos darbuotojais ir tėvais. Atskleista, kad pedagogo kompetencijų turinys ir tobulinimas priklauso nuo socialinės mokyklos kultūros, pedagoginių sąlygų, aplinkos pokyčių ir švietimo lygio. Ir mokytojo kompetencijas, ir mokyklos bendruomenę jungia glaudus sąryšis. Kaip mokytojui pavyksta integruoti mokyklos bendruomenės socialinę grupę, priklauso nuo ugdymo aplinkos, supančios jį, kompetencijų, kaip jis bus priimtas bendruomenės. Šis straipsnis apžvelgia pedagogų profesinio mokymo vidurinėje mokykloje situaciją ir pabrėžia problematiškiausius aspektus.Reikšminiai žodžiai: Aukštasis mokslas ir lavinimas; Bendruomenė; Bendruomenė, mokymas aukštojoje mokykloje; Mokyklos kaita; Mokyklos pokyčiai; Mokyklų pokyčiai; Mokymas aukštojoje mokykloje; Mokytojo kompetencijos; Pedagogo kompetencija; Pedagogų kompetencijos; Community; Pedagogues' competence; School changes; School's changes; Teacher's competence; Training at high schools; Training at higher school.
ENIn this article there are present the research in to pedagogues' competence that was carried out and generalized by the authors. The object of the research is the assessment of the graduates of teacher training schools and colleges of their competences in professional activities, with the aim of contributing to the definition of trends of improving vocational training at colleges and universities. The peculiarities of pedagogues under the conditions of changing and improving schools, the school atmosphere, its interaction with community, i.e. schoolchildren, school workers and parents, were analyzed. The competence of pedagogue, the content and improvement of it depends on the social culture of the school, pedagogical conditions, environmental changes and education's level. A pedagogue brings his vocational training habits and professional style in to a social group of teachers and he takes experience from other members of the group. A teacher's competence and the school's community merge. How well a teacher succeeds in integrating in to teacher's social group, in to school's community depends on educational environmental that surrounds him, on the competence he will acquire among the other members and on how he will be accepted by the real community. This article surveys the situation of pedagogues' professional training in high school and highlights most problematic aspects. [text from author]