LTStraipsnyje pristatomas tyrimas, kurio tikslas – ištirti ir apibūdinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų rengimo tobulinimo kryptis, remiantis pedagogų ir tėvų požiūrių į ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo kokybę analize. Požiūrių analizė remiasi nedidelės imties Lietuvos, Čekijos, Suomijos, Australijos respondentų (pedagogų ir tėvų) tyrimu, kurio paskirtis buvo kontekstualizuoti duomenis apie Lietuvos pedagogų ir tėvų požiūrius. Tyrimo metodologija buvo grindžiama pedagoginės psichologijos ir antropologijos mokslų sąsajų galimybėmis. Tyrimo metodas rėmėsi „Ikimokyklinio ugdymo mokyklos vidaus audito metodikos“ (2005) struktūra ir šiame dokumente išskirtomis vertinamomis veiklos sritimis. Jomis vadovaujantis, sukurti stereotipiški teiginiai ir tyrimo klausimynai. Straipsnyje analizuojamas visų tyrime dalyvavusių šalių pedagogų ir tėvų požiūrių santykis, jų raiškos intensyvumas, ypač daug dėmesio skiriant Lietuvos respondentų atsakymų kontekstualizavimui. Nustatyta, kad stereotipiškų požiūrių analizė padeda konstruktyviau reflektuoti kitų šios srities tyrimų rezultatus, taip pat tai, kad stereotipinių požiūrių analizė, atliekant lyginamąjį tyrimą, yra produktyvus metodas, leidžiantis platesniame socialiniame–kultūriniame kontekste įvertinti nacionalinius švietimo iššūkius. Tyrimas atskleidė ir pačią svarbiausią tobulintiną sritį – ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų kompetenciją tenkinti individualius vaiko ir šeimos poreikius.Reikšminiai žodžiai: Attitude; Child's culture; Cooperation with family; Equal possibilities; Individualisation; Needs of a child; Nuostatos, paslaugu kokybe, vaiko kultūra, vaiko poreikiai; Quality of services; Stereotype; Teacher training; Attitude, quality of services, child' culture, needs of child; Bendradarbiavimas su tėvais; Individualizavimas; Lygios galimybės; Mokytojų rengimas; Paslaugų kokybė; Požiūris; Stereotipas; Vaiko kultūra; Vaiko poreikiai.
ENThe paper presents the research aimed at investigating and describing the directions of improvement of the training of pre-school and pre-primary teachers, based on the analysis of teachers’ and parents’ attitudes towards the quality of pre-school and pre-primary education. The analysis of attitudes is based on a small-sampled study of Lithuanian, Czech, Finnish, Australian respondents (teachers and parents) that aimed to contextualise data about Lithuanian teachers’ and parents’ attitudes. The research methodology was based on the possibilities of connections between pedagogical psychology and anthropology. The research method was based on the structure of the “Methodology of the Internal Audit of Pre-School Education Establishment” (2005) and the areas of evaluated activities pointed out in this document. The areas served as a reference for drawing up stereotypical statements and research questionnaires. The paper analyses the relation of the attitudes of teachers and parents from all involved countries, the intensity of their expression, particularly focusing on the contextualisation of answers from Lithuanian respondents. It established that the analysis of stereotypical attitudes helps to more constructively reflect the results of other studies in this field and that this analysis, while conducting a comparative research, is a productive method enabling the evaluation of national education challenges in a wider social-cultural context. The study revealed the key area to be improved, i.e. the competence of pre-school and pre-primary teachers to meet the individual needs of the child and family.