LTAndragogų profesinio identiteto konstravimas, įtvirtinimas - profesionalizacijos išorės proceso elementas, kuris savo svarba nenusileidžia vidaus profesionalizacijos elementui - profesionalumui (specifinių, mokslo žinių kaupimui, kompetencijų, reikalingų profesinei veiklai, įgijimui bei tobulinimui). XXI a. suaugusiųjų švietimas negali nuneigti vis augančios asmens identiteto, individualizacijos, individualumo, savito asmeninio ar profesinio kelio paieškos. Andragogams mokslininkams ir praktikams tenka vis dažniau gilinis į tokius klausimus: kaip surasi save? Kaip surasti savo gyvenimo istoriją? Kaip įgyvendinti savo profesinį projektą? Kokiais būdais save pakeisti? Kaip save įvertinti ir gerbti? Koks turi būti mano santykis su žiniomis, praktika ir kitais suaugusiųjų švietimo veikėjais? Ir dar daugybė klausimų, kylančių suaugusiųjų švietimo veikėjams, siekiantiems spręsti įvairias savasties paieškos ir įprasminimo problemas. Lietuvoje kaip ir kitose šalyse andragogo profesinio identiteto kontūrai nėra labai aiškūs ir ryškūs. Teigiama, kad šiandien andragogai gyvuoja tarp dviejų savo vizijų: techniškosios ir charizmatiškosios. Tai suponavo mokslinę tyrimo problemą: kaip reiškiasi andragogų profesinis identitetas profesionalizacijos kontekste? Šio tyrimo tikslas - teoriškai išanalizuoti ir empirikai atskleisti andragogų profesinio identiteto raišką. Andragogo profesionalizacija, tapsmas profesionalu, tobulėjimas ir profesinis identitetas yra glaudžioje sąveikoje. Harmoninga andragogo profesinė integracija - solidus profesinio identiteto pamatas, o tuo pačiu - andragogo tapsmo profesionalu garantas.Lietuvos andragogų profesionalizacijai, profesinio identiteto konstravimui būdinga transversalumo dimensija, kuri gali reikštis nepriklausomai nuo konkretaus konteksto ir leidžia individui darbuotis keliose srityse. Kita vertus, profesionalizacija pasižymi ir horizontalia dimensija, kuri leidžia andragogui tobulėti savo profesijos srityje. Dvigubos dimensijos dėka profesionalizacija sudaro sudėtingą junginį - andragogas - jo turimas profesionalumas - identitetas. Tokiu atveju andragogas tobulina savo profesionalumą, konstruoja savo profesinį identitetą, nes jis priklauso tik jam vienam. Tačiau tuo pat metu profesinis identitetas formuojasi ir kinta per sąveiką su kitų asmenų profesionalumu, profesiniu identitetu, todėl pasižymi interaktyviu, dualiu pobūdžiu bei dinamika. Andragogų profesionalizacijos procesas Lietuvoje prasidėjęs, tačiau šiandien galima teigti, jog jų profesinio identiteto kontūrai vis tik nėra aiškūs, konkretūs, apibrėžti. Andragogai lyg tie marginalai, liekantys už profesijos, profesinio identiteto raiškos ribų, nežiūrint to, kad priklauso realiai egzistuojančiai profesinei grupei, turinčiai pakankamai praktikoje, o kartais ir universitete išsiugdytų žinių ir kompetencijų. Be abejo, nėra lengva suderinti savo veiklą dviejuose skirtinguose pasauliuose - universitete ir, pavyzdžiui, sveikatos priežiūros institucijoje, nes kiekvienas iš jų egzistuoja bei veikia pagal savus skirtingus dėsnius, reikalavimus, logiką, etiką ir kt. Todėl nėra lengva ir pačiam andragogui suformuoti savo profesinį identitetą, kuris reiškiasi kaip jo profesionalizacijos dalis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Andragogas; Andragogika; Profesinis identitetas; Profesinis įvaizdis; Profesionalizacija; Profesionalumas; Andragogue; Professional identity; Professionalisation; Professionalism; Professionalization.
ENThe article is devoted to the analysis of the conception and expression of andragogue's professional identity in the context of the process of professionalization. The first part focuses on the analysis of research prerequisites, with the emphasis placed on the conceptual basis of professional identity, the stages of constructing professional identity, and other. The second part deals with the conflict of the modern identity and brings out some of its causes. The third part presents the outcomes of empirical research that reveal the respondents' view of the outline of expression of andragogue's professional identity in a specific professional field. [From the publication]