Matrimonialinės elgsenos strategijos šiandieninėje Lietuvoje : atspindys žiniasklaidoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Matrimonialinės elgsenos strategijos šiandieninėje Lietuvoje: atspindys žiniasklaidoje
Alternative Title:
Strategies of matrimonial behaviour in contemporary Lithuania: reflection in the media
In the Journal:
Socialinis darbas [Social Work]. 2008, t. 7, Nr. 2, p. 35-43
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas – apibūdinti matrimonialinės elgsenos strategijas ir kaitos kryptis šiandieninėje Lietuvoje. Pagrindinis tyrimo objektas buvo santuokinė elgsena. Hipotezės suformuluotos remiantis P. Bourdieu habito ir kapitalų teorijomis. Atlikus dviejų žurnalų ir vieno dienraščio straipsnių kokybinę analizę paaiškėjo, kad šiandieninėje Lietuvoje šeimos kūrimo pagrindą tebesudaro registruota santuoka. Alternatyvios šeimos kūrimo strategijos dažniausiai praktikuojamos tam tikru gyvenimo kelio laikotarpiu, ir Lietuvos visuomenėje nėra internalizuotos kaip habitas. Labiausiai konservatyvūs tradicinės šeimos kūrimo šalininkai yra: (1) mažos kaimo ir miestelių bendruomenės, kur „natūralios tvarkos“ socialinė kontrolė silpnesnė tik vyresniojo amžiaus bei kuriančiųjų šeimą po skyrybų asmenims; (2) vyrai iš viduriniojo bei aukštutiniojo socialinių sluoksnių, kuriems registruota santuoka ir vaikų auginimas pilnoje šeimoje dažniausiai yra nediskutuotini dalykai. Alternatyvių šeimos kūrimo modelių iniciatoriais ir propaguotojais yra: (1) profesinės karjeros užsienyje siekiantis bei daug keliaujantis jaunimas iš viduriniojo ir aukštutiniojo socialinių sluoksnių; (2) profesinės karjeros Lietuvoje siekiantis jaunimas; (3) moterys iš aukštutiniojo socialinio sluoksnio, kurių matrimonialinę elgseną lemia ne tiek nepriklausomas pasirinkimas, kiek nesąmoningas racionalumas, kylantis iš demografinės socialinės asimetrijos visuomenėje susikirtimo su vis dar stipria visuomenės socialine kontrole ir internalizuotomis tradicinėmis vertybinėmis nuostatomis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Habitas; Kohabitacija; Santuoka; Socialiniai sluoksniai; Socialinis statusas; Šeimos kūrimo modeliai; Cohabitation; Family formation model; Habitus; Marriage; Social status; Social strata.

ENThe aim of the article is to describe the strategies of the matrimonial behaviour and its trends in contemporary Lithuania. The central research object is the partnership behaviour. The hypotheses were formulated following P. Bourdieu's theories on habitus and capitals. Qualitative analysis of 44 articles from two Lithuanian journals and one daily showed that registered marriage still is the basic family formation strategy in the country. Alternative models of family formation usually are practised in particular situations during the life course and are not internalized as habitus. The most conservative advocates of traditional family model are: (1) communities of villages and small towns, where social control of natural order is applied to a lesser degree only for older people and for people who choose an alternative family model after divorce; (2) the men from the middle and the higher social strata, who most often hold an attitude that registered marriage is indispensable and children have to grow in full families. Initiators and promoters of the new family models are: (1) young people, especially from the middle and the higher social strata who pursue careers outside Lithuania or travel abroad frequently; (2) youth who seek career in Lithuania; (3) women from the higher social strata whose matrimonial behaviour is dictated not so much by their own choice but rather by subconscious rationality, which arises from the intersection of demographic-social asymmetry in the society and internalized traditional value sets, as well as the remaining strict social control. [From the publication]

ISSN:
1648-4789; 2029-2775
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33565
Updated:
2018-12-17 12:23:10
Metrics:
Views: 31    Downloads: 5
Export: