LTStraipsnyje nagrinėjamos Vytauto Kavolio ir Algirdo Gaižučio - dviejų pripažintų lietuvių meno sociologijos pradininkų - koncepcijos, išryškinami skirtingi jų kūrybos kontekstai bei rekonstruojami ir palyginami autorių požiūriai į bendras meno filosofijai ir sociologijai problemas. V. Kavolis tyrinėjo meno sociologiją „iš apačios", o A. Gaižutis ją nagrinėja „iš viršaus". V. Kavolis siekė sukurti empiriškai pagrįstą dailės sociologiją. A. Gaižučiui labiau rūpi praturtinti, suprasti meną bandančių žmonių žinias svarbiausiomis Vakarų meno sociologijos idėjomis. V. Kavolio meno sociologijos tyrinėjimai patvirtina dalį poklasikinės meno emotyvumo teorijos teiginių. Jo estetinė emocija aiškiai skiriasi nuo gyvenimiškųjų. Tuo pat metu, apibūdindamas meną V. Kavolis pripažįsta ir institucinėms meno teorijoms artimas mintis. A. Gaižutis plėtoja vertybinę meno sampratą, pripažįsta ir ekspresyvių, ir reprezentatyvių, ir figūratyvių vizualiojo meno elementų svarbą. Kitaip, negu V. Kavolis, filosofas daugiausia akcentuoja gyvenimiškųjų vertybių ir emocijų, žmogiškosios egzistencijos problematikos reikšmę tikrajam meno kūriniui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Estetinė emocija; Estetinė vertybė; Meno funkcijos; Meno samprata; Meno sociologija; Stetinė vertybė; Aesthetic emotion; Aesthetic value; Art sociology; The functions of art; Understanding of art; Understatnding of art.
ENThe present article deals with Vytautas Kavolis' and Algirdas Gaižutis' - the two acknowledged Lithuanian pioneers of art sociology - conceptions. It highlights the difference of contexts of their works, and reconstructs and compares the authors' views on the problems, common to art philosophy and sociology. V. Kavolis addressed art sociology in a "bottom-up" approach, and A. Gaižutis approaches the object of his study from a "top-down" perspective. V. Kavolis tried to create empirically-grounded art sociology whereas A. Gaižutis aims to enrich the knowledge of people, willing to understand art with reference to the major ideas of Western art sociology. V. Kavolis' studies of art sociology confirm some of the statements of postdassical emotive art theory. His aesthetic emotion is obviously different from real life. At the same time, V. Kavolis' definition of art includes ideas which are close to institutional art theories. In turn, A. Gaižutis develops the concept of art as value, and acknowledges the importance of expressive, representative and figurative elements of visual art. Differently from V. Kavolis, A. Gaižutis emphasizes the significance of values and emotions, focusing on the problems of human existence that carry an essentially-vital load of meaning for conceptualizing a genuine work of art. [From the publication]