LTStraipsnyje sociosofiniu aspektu apibūdinami kai kurie šiuolaikinio pasaulio kontūrai. Pasinaudojant hermeneutikos, socialinės organizacijos, socialinių sistemų ir kitų mokslo krypčių teikiamomis žiniomis bei metodais, bandomas konstruoti savitas meno reiškinio (kūrinio) interpretavimo modelis. Išskirtinis dėmesys kreipiamas į meną lemiančias aplinkybes: socialinį kontekstą, jo įvairovę, interpretatoriaus poziciją. Akcentuojama meno reiškinio (kaip socialinės struktūros) ir jo skleidžiamos socialinės energijos (poveikio jėgos) problema. Kritiškai žvelgiant į postmodernumo ideologiją, ginama humaniškoji-turiningoji interpretavimo pozicija. Pateikiama ir argumentuojama meno reiškinio sociosofinio vertinimo aspektų-kriterijų sistema, kurią sudaro: teleologinis, segmentacijos, funkcionalumo ir sociodinamikos, determinacijos ir subordinacijos, koherentiškumo ir integralumo, partikuliarumo ir universalumo interpretacijos aspektai-kriterijai. Straipsnio aktualumą apibūdina pastebimas tam tikras meno reiškinio ir jo interpretacijos atotrūkis nuo socialinio konteksto, nuo jo prasminių, humanistinės kultūros tęstinumą užtikrinančių trajektorijų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Interpretacija; Konstruktyvistinė epistemologija; Meno reiškinys; Meno reiškinys (kūrinys); Socialinis kontekstas; Socialinė energija; Socialinė struktūra; Sociologinė analizė; Sociologinės analizės aspektas; Tauta; Art phenomenon; Art phenomenon (work of art); Aspect of sociological analysis; Constructivist epistcmology; Constructivist epistemology; Interpretation; Nation; Social context; Social energy; Social structure; Sociological analysis.
ENThe present paper delineates some of the modern world contours as viewed from the sociosophic perspective. On the basis of the knowledge and methods of hermeneutics, social organization, social systems and other domains of science, an attempt to construct an original interpretation model of the art phenomenon (a piece of creative output) was made. A considerable amount of attention is directed towards art determining conditions: the social context, its diversity, position of the interpreter. A special emphasis is laid on the problem of the art phenomenon (as a social structure) and the social energy it emanates (force of impact). With a critical eye on the ideology of postmodernism, the humanistic-rich stand towards interpretation itself is defended. The author argues for the sociosophic evaluation system of aspects and criteria of a piece of art, with the following constituents incorporated: teleological, segmentation, functional and socio-dynamic, determination and subordination, coherence and integrity, particularity and universality - as the essential criteria for interpretation. The topicality of the article is defined by a certain disengagement that can be observed in the art phenomenon and its interpretation, in its detachment from the social context and its meanings, from all indispensable trajectories that guarantee the continuity of humanistic culture. [From the publication]