LTStraipsnyje siekta išanalizuoti aukštesniųjų klasių mokinių autonomiškumo apraiškas mokymosi veikloje, autonomiškumo sąsajas su mokinių pamėgtais mokymosi stiliais, nustatyti galimos socioedukacinių veiksnių įtakos pobūdį. Autonomiškumui mokymosi veikloje tirti panaudota A. Camilleri anketa, kurią sudarė 25 klausimai, atspindintys mokinių savarankiškumą, mokymosi motyvaciją ir gebėjimus organizuoti savo mokymąsi. Tyrime dalyvavo Marijampolės, Vilkaviškio, Šakių vidurinių mokyklų aukštesniųjų klasių moksleiviai (N = 281). Nustatyta, kad daugumai aukštesniųjų klasių mokinių būdingas vidutinis ir žemas autonomijos mokymosi veikloje lygis. Aukštu autonomijos lygiu pasižymėjo mažiau nei dešimtadalis tyrime dalyvavusių moksleivių. Nagrinėjant demografinių ir socioedukacinių kintamųjų įtaką mokymosi autonomiškumui, paaiškėjo, kad nei mokyklos tipas, nei mokymosi profilis autonomijai pasireikšti mokymosi veikloje didesnės įtakos neturi. Statistiškai reikšmingas skirtumas aptiktas tik lyginant mokymosi autonomijos rodiklius pagal respondentų lytį: berniukai mokymosi veikloje pasirodė esą autonomiškesni nei mergaitės. Analizuojant aukštesniųjų klasių mokinių mokymosi stilių ypatumus, nustatyta, kad dominuoja orientuotas į autoritetą mokymosi būdas, kuris mėgstamiausias daugiau nei pusės tiriamųjų. Kadangi tyrime dalyvavę mokiniai nepasižymėjo aukštu autonomijos mokymosi veikloje lygiu ir daugumai jų būdingas orientuotas į autoritetą mokymosi stilius, atlikus koreliacinę duomenų analizę, nustatytas statistiškai reikšmingas ryšys tarp autonomijos ir minėto mokymosi stiliaus rodiklių.Reikšminiai žodžiai: Aukštesniųjų klasių mokiniai; Autonomija; Autonomija mokymosi procese; Mokiniai; Mokymosi stiliai; Mokymosi stilius; Autonomic; Autonomy; Autonomy in the learning process; Learning strategies; Learning style; Pupils; Senior pupils.
ENAn autonomic learner has the most important role in the change of the teaching/learning paradigm. While exploring features of autonomy in the learning process of senior pupils (n=281) it became clear that the level of autonomy in the learning process of most of the respondents is mediate or low. Only 9.25% of pupils had high autonomy. The respondents' gender had the biggest influence on the results of the research from all the chosen demographical and socioeducative factors. Thus, the rates of autonomic learning of boys are statistically higher than of girls (p<0,05). As far as autonomic learning is related with creation and cognition of learning strategies and the learning style is a component of that strategy, thus, the research has been done on what learning styles are the most popular and how they are interrelated with autonomy in learning. It became clear that the learning style oriented to authority is typical to more than half of the respondents. This style statistically meaningfully correlates with the rates of autonomy, as the level of autonomy in learning is low (p=0,462; p<0,01). [From the publication]