Auklėjimo šeimoje stilius ir vaikų vertybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Auklėjimo šeimoje stilius ir vaikų vertybės
Alternative Title:
Style of education in a family and children's values
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2004, Nr. 11-12, p. 93-98
Summary / Abstract:

LTSantykiai šeimoje, vaikų vertybės ir elgesys yra glaudžiai tarpusavyje susiję, vaikas perima šeimos gyvenimo būdą, jos narių dorinę bei dvasinę kultūrą, elgesio normas, veiklos ir bendravimo su kitais žmonėmis pavyzdžius. Siekdamas glaudaus bendradarbiavimo, mokytojas turėtų būti susipažinęs, kaip tėvai elgiasi su vaiku, kokias jie taiko auklėjimo priemones. Siekiant atskleisti antros klasės mokinių šeimose vyraujančius auklėjimo stilius ir vaikų pasirenkamas vertybes, atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 185 mokiniai iš miesto, rajono centro ir kaimo mokyklų, bei 330 tėvų (145 tėvai ir 185 motinos). Nustatyta, kad demokratinis auklėjimo stilius dažniau pasitaiko mieste gyvenančių vaikų šeimose, autoritarinis - rajono centre, o liberalusis - kaime gyvenančių vaikų šeimose. Sąlyginai išskirtos trys jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų vertybių grupės: gerovė (sveikata, mokymasis, šeima, viskuo aprūpintas gyvenimas), bendrumas, santykiai su žmonėmis (draugiškumas, mandagumas, rūpinimasis kitais, užuojauta, kitų gerbimas, nuoširdumas), bendražmogiškosios vertybės (tvarkingumas, sąžiningumas, gražumas, linksmumas, pasitikėjimas savo jėgomis). Rajono centro ir kaimo mokyklų mokiniai pirmumą teikė bendrumo, santykių su kitais žmonėmis vertybėms, o miesto mokyklų mokiniai - bendražmogiškosioms vertybėms. Bendrumas, santykiai su kitais žmonėmis svarbesni demokratiniu ir liberaliuoju stiliumi auklėjamiems vaikams. Gerovė svarbesnė autoritariškai, o bendražmogiškosios vertybės - demokratiškai auklėjamiems vaikams.Reikšminiai žodžiai: Auklėjimo stilius šeimoje; Auklėjimo šeimoje stilius; Vertybių skalė; Vertybės; Vertybės, vertybinis požiūris; Style of education in families; Valuable attidudes; Valuable attidues; Values.

ENThe child imitates the lifestyle of his family, its member's morals and spiritual culture, its standarts of behaviour, examples of activity and association with other people. These factors influence the development of a personality, his/her valuable attitudes, conduct and aspirations. Tasks of the investigation: 1) to define the predominating style of education of junior schoolchildren in families; 2) to a certain children's values. 185 schoolchildren (2nd formers) and their parents (330) participated in the investigation. A list of questions for junior schoolchildren's parents was used (Markovskaja, 2000). The analysis revealed three styles of education: democratic, liberal and authoritarian. The questionnaire on valuable attitudes was used to define valuable things for junior schoolchildren (Zambacevičienė, Janulytė, 2001). All valuable things, presented in the questionnaire, were divided into three groups: prosperity; community and relations with people; common human values. The data of investigation revealed the connection between the predominating style of education in families and different pupils values (c=0,3; p<0,01). [From the publication]

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33343
Updated:
2018-12-17 11:25:39
Metrics:
Views: 101    Downloads: 45
Export: