LTStraipsnyje nagrinėjami įvairaus amžiaus moksleivių kūrybiškumo ypatumai, atskleidžiamos kūrybiškumo sąsajos su pažangumu. Siekiant nustatyti mokinių kūrybiškumo ypatumus ir jų ryšį su mokymosi sėkme, atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 729 įvairaus amžiaus moksleiviai ir studentai: 127 pradinės mokyklos 10-11 m. amžiaus mokiniai (4 kl.), 185 vidurinės mokyklos 13-15 m. amžiaus mokiniai (6 ir 8 kl.), 297 vidurinės mokyklos 17-18 m. amžiaus mokiniai (10-11 kl.), ir 120 aukštesniosios mokyklos 18-22 m. amžiaus studentų. Tyrimo dalyviai atliko E. P. Torrance (1974) (TTCT) kūrybinio mąstymo matavimo užduotis (vaizdinę dalį „Nebaigtų figūrų užduotys“). Užduočių atlikimo rezultatai buvo vertinami minčių gausumo, mąstymo originalumo, lankstumo ir detalumo kriterijais. Atlikus gautų rezultatų analizę, nustatyti tam tikri mokinių kūrybiškumo ypatumai įvairiose mokymosi pakopose (amžiaus grupėse): pagal kūrybinio mąstymo rodiklius lankstumą ir originalumą nerasta statistiškai reikšmingų skirtumų tarp visų amžiaus grupių, taigi šios svarbiausios kūrybinio mąstymo dimensijos yra sąlyginai pastovios ir nepriklausančios nuo amžiaus ar mokymosi pakopos. Detalumo rodiklis yra kintamiausias ir dinamiškiausias iš visų kitų kūrybinio mąstymo parametrų. Šis rodiklis turi tendenciją gerėti nuo pradinių klasių iki studentų grupės. Tai atitinka mąstymo plėtotės dėsningumus paauglystėje ir jaunystėje (J. Piaget tyrimai). Sąlyginai žemiausi detalumo rodikliai gauti 14-15 m. paauglių grupėje. Tarp mokinių kūrybiškumo ir mokymosi sėkmės nerasta statistiškai reikšmingos koreliacijos.Reikšminiai žodžiai: Kūrybinis mąstymas, mokymosi pasiekimai; Kūrybiškumas; Mokiniai; Mokymosi sėkmė; Academic achievement; Academic achievements; Creative thinking; Creativity; Pupils.
ENThe aim of the investigation was to analyze pupils creative thinking at school in different grades, their achievement and their interrelations. Torrance test of creative thinking (TTCT) was used as the main evaluation tool. 127 children of grade four (primary school), 185 - of grades six-eight (secondary school), 297 - of grades ten and eleven (secondary school) and 120 students of A higher school in Lithuania were investigated using these methods. Some features of pupils' creative thinking in different school grades (the results are statistically significant) were found. The main result showed that pupils' creative thinking had no correlation with their academic achievement. The conclusion would be that the relationship between creativity and learning success is complicated, having not one meaning. [From the publication]