LTŠiame straipsnyje analizuojamos prognostinės tėvų auklėjimo stiliaus ir paauglių emocinio intelekto galimybės numatyti savivertę ir saviveiksmingumą paauglystėje atskirai vaikinams ir merginoms. Analizei naudoti duomenys iš tęstinio Klaipėdos apskrities mokyklose atliekamo vyresniųjų klasių mokinių tyrimo. Tiriamųjų imtį sudarė 1028 mokiniai, kurių amžius 16-18 metų (M=16,29; SD=0,93), iš jų 624 merginos ir 404 vaikinai. Šiame straipsnyje naudojama 2008–2009 m. surinkta informacija apie paauglių savivertę, tėvų auklėjimo stilių, paauglių emocinį intelektą ir saviveiksmingumą. Tyrimo rezultatai parodė, kad merginos turi aukštesnį bendrą emocinį intelektą (ir didesnius visus emocinio intelekto rodiklių įverčius) nei vaikinai; merginų ir vaikinų saviveiksmingumas nesiskiria, tačiau vaikinai pasižymi didesne saviverte nei merginos. Abu tėvai emocinę šilumą, kaip auklėjimo stilių, dažniau naudoja, kai šeimoje auga duktė, o tėvas (bet ne motina) dažniau naudoja atstūmimą, kai šeimoje auga sūnus. Labiausiai su emocinio intelekto rodikliais yra susijusi tėvų emocinė šiluma, tačiau svarbūs ir kiti tėvų auklėjimo stiliai, kurių sąsajos su paauglių emociniu intelektu priklauso ir nuo tėvų, ir nuo vaiko lyties. Apibendrinant galima teigti, kad vaikinų ir merginų saviveiksmingumą ir merginų savivertę numatyti leidžia tik emocinis intelektas, o vaikinų savivertę – dar ir tėvo emocinė šiluma. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Auklėjimo stiliai, emocinis intelektas, savigarba, saviefektyvumas, paauglystė; Emocinis intelektas; Paauglystė; Saviveiksmingumas; Savivertė; Tėvų auklėjimo stilius; Adolescence; Emotional intelligence; Parenting styles; Self-efficacy; Self-esteem; Self-esteem, self-efficacy.
ENPrevious studies have found that parenting styles predict childrens' emotional intelligence, i.e., their ability to perceive, express and manage their emotions. Parenting styles were also found to predict the self efficacy and self-esteem of adolescents. Despite a high interest in the effects of parenting on the emotional characteristics and adjustment indicators of adolescents, researchers have rarely analysed the effects of gender on these links. Previous data suggest that adolescent boys have a higher self-esteem as compared with girls, while findings on gender differences in emotional intelligence are mixed. Moreover, some effects of the interaction between parents' and adolescents' gender have been found significant when predicting the adjustment of adolescents. The present study explores the way in which parenting styles and adolescents' emotional intelligence (perception and understanding of emotions, expression and labelling of emotions, and managing and regulating emotions) predict the self-esteem and self-efficacy of adolescent boys and girls. Data for this analysis were taken from a longitudinal study in high schools of the Klaipėda region. The sample consisted of 1028 adolescents (624 girls and 404 boys) aged 16 to 18 (M=16.29, SD=0.93). The participants filled in the Rosenberg's Self-Esteem Scale, parenting styles questionnaire, the Emotional Skills and Competence Questionnaire, and the Generalized Self-efficacy Scale. [From the publication]The results revealed significant gender effects: girls scored higher on all subscales of emotional intelligence (perception and understanding, expression and labelling, and managing and regulating emotions), including the total emotional intelligence score. In line with the previous studies, self-efficacy did not differ by gender, but boys had a higher self-esteem as compared with girls. Both parents showed more emotional warmth to their daughters, while fathers (but not mothers) showed more rejection towards their sons. Of all parenting styles, parental emotional warmth had the strongest links with the emotional intelligence of adolescent girls and boys. The other links between parenting styles and adolescents' emotional intelligence were gender-dependent in both parents and adolescents. Self-esteem and self-efficacy in adolescents were strongly predicted by their emotional intelligence scores, whereas parenting styles (father's emotional warmth) were only important in predicting boys' self-esteem. [From the publication]