LTDainų šventės Lietuvoje turi senas tradicijas. Tuo tarpu Ansamblių vakaras, kaip viena iš sudedamųjų Dainų šventės dalių, susiformavo palyginti vėlai. Unikalus, spalvingas renginys perėjo kelis šio sudėtingo žanro etapus. Pirmą kartą sujungti dainų ir šokių ansamblius į vientisą programą bandyta 1957 metais I respublikiniame jaunimo festivalyje Kalnų parke. Vėlesnėse Dainų šventėse jungtinis ansamblių pasirodymas buvo įkomponuojamas tai į Dainų, tai į Šokių dieną: 1960 metais savo programą rodė Vingio parko vejoje, o 1965 metais – Žalgirio stadione. Tai skatino ansamblius augti, tačiau įkomponuoti į kitus žanrus jie tarsi ištirpdavo, likdavo neatskleistos jų raiškos galimybės. Dėl to šio žanro specialistai ėmėsi iniciatyvos surengti jungtinį Ansamblių vakarą Kalnų parke. Nenuilstantis šios idėjos iniciatorius buvo Vladas Bartusevičius (1927-1982). 1970 metais ansambliai parodė savarankišką siužetinę programą, paįvairintą tautosakos elementais. Unikali amfiteatrinė Kalnų parko aplinka, įtaigus dainų ir instrumentinės muzikos skambėjimas erdvėje, tautiniai kostiumai, atlikėjų entuziazmas ir artimas ryšys su publika vakarui suteikė nepakartojamo spalvingumo. Nuo to laiko Ansamblių vakarai Kalnų parke tapo populiarūs ir labai laukiami. Straipsnyje nagrinėjamas 1970-2009 metų Ansamblių vakarų Kalnų parke jungtinio choro ir folkloro ansamblių repertuaras, dainavimo stilius, aptariamas naujų išraiškos priemonių naudojimas šiuolaikinėje liaudiškojo žanro muzikoje, pateikiamos rekomendacijos Dainų švenčių rengėjams.Reikšminiai žodžiai: Ansamblis, vakaras; Atlikimas; Choras; Dainų ir šokių ansamblių vakaras; Jungtinio choro repertuaras; Lietuvos Dainų šventės; Muzika; Tautiškumo saugojimas; Ansamble; Choir; Evening; Joint choirs' repertoire; Lithuanian Song Feasts; Music; Performance; Preservation of nationality; Songs and Dance Ensembles Evening.
ENSong festivals have old traditions in Lithuania. Meanwhile the Ensemble Evening, being a component of the Song Festival, formed relatively late. The unique and colourful event passed through several stages of this complex genre. The first attempt to combine song and dance ensembles under a single programme was made in the 1st Republican Youth Festival at Kalnų Park in 1957. In subsequent Song Festivals the joint performance of ensembles was held either on the Song Day or the Dance Day: in 1960 the programme was held at Vingio Park, while in 1965 at Žalgirio Stadium. This was a stimulus for the ensembles to grow, yet when combined with other genres, they as if disappeared and their expression potential remained unrevealed. Thus, the specialists of this genre took the initiative to organise a joint Ensemble Evening at Kalnų Park. Vladas Bartusevičius (1927–1982) was the tireless initiator of this idea. In 1970, ensembles showed an independent subject programme, interspersed with folklore elements. The unique amphitheatre-like atmosphere of Kalnų Park, suggestive sounding of songs and instrumental music in the space, national costumes, performers’ enthusiasm and close relationship with the audience made the evening especially colourful. Since then Ensemble Evenings have become popular and awaited events at Kalnų Park. The paper analyses the repertoire of the joint choir and folklore ensembles of the Ensemble Evenings at Kalnų Park in 1970–2009, the singing style, discusses the use of new means of expression in contemporary folk music, and gives recommendations to the organisers of the Song Festival.