LTBendrojo lavinimo mokyklų strateginių planų turinio analizė leido nustatyti esminius mokyklų situacijos ypatumus. Tyrimas rodo, kad nūdienos mokyklos dirba stiprėjančio išorinės aplinkos poveikio sąlygomis. Stipriausią poveikį pastaruoju metu mokykloms daro socialiniai ir ekonominiai veiksniai. Mokyklos labiau neigiamai nei teigimai vertina minėtų veiksnių poveikį ir ypač jo pasekmes savo veiklos sritims. Nepakankamą švietimo finansavimą mokyklos vertina kaip pagrindinę grėsmę, o šio proceso pasekmes savo organizacijoms laiko esminiais trukumais. Daugiau kaip du trečdaliai mokyklų, kurių situacijos analizė buvo tvirta, akcentuoja sau nepalankią socialinę aplinką. Visos mokyklos kaip esminę grėsmę nurodo blogą šalies demografinę situaciją, kurios pasekmė yra ryškus mokinių skaičiaus mažėjimas ir stiprėjanti mokyklų konkurencija. Mokyklos valdymas, pagalba mokiniui, žmogiškieji ištekliai - trys pagrindinės mokyklų stipriosios pusės, kurios leidžia ieškoti būdų, kaip jas susieti su išorinėmis ir vidinėmis įtakos grupėmis, ieškoti galimybių jas plėtoti kitose mokyklų veiklų srityse. Identifikuotas mažesnis mokyklų galimybes atspindinčių teiginių skaičius, lyginant su išorinėmis grėsmėmis. Tai leidžia daryti prielaidą, kad nūdienos mokyklos dirba išorinių grėsmių ir neigiamo veiksnių poveikio pertekliaus sąlygomis, ne visada adekvačiai ir kompleksiškai vertina savo galimybių išorinėje aplinkoje potencialą ir susieja jį su organizacijos sisteminiu vystymu. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Grėsmės; Mokykla; Stipriosios pusės; Strateginis planas; Current issues; Dangers; Schools; Social and economic factors; Threats.
ENThe research shows that today's schools function in the conditions of intensifying influence of the external environment. Nowadays the most significant impact on schools is made by social and economic factors. Schools give more negative than positive opinion to the influence of the aforementioned factors and especially their effects on different fields of school activities. Insufficient financial support for education is considered the main threat to schools and the effects of this process are seen as the main weaknesses of the organisations. More than two thirds of schools with a stable situation analysis emphasize unfavourable social environment. All schools indicate unsatisfactory demographic situation leading to the decrease in the number of students and growing competition among schools as a main threat. School management, student support and human resources are the main strengths of schools allowing them to seek for the ways to connect them with external and internal influence groups and look for opportunities to develop them in other fields of school activities. Smaller number of the statements reflecting schools opportunities in comparison with the external threats has been identified. This fact allows us to presume that today's schools function in the excess conditions of external threats and negative influences, not always make adequate and complex evaluation of their potential opportunities in the external environment and link it with the systemic development of the organisation. Teachers' qualification and its improvement system, project work, use of active teaching methods, school work evaluation system and students' achievements are the main fields where schools see the most considerable potential opportunities. [From the publication]