LTŠvč. Mergelės Marijos atvaizdai straipsnyje analizuojami ir kaip metalinio antkapinio kryžiaus dalis ir kaip savarankiškai funkcionavusios devocionalijos. Lietuvos metaliniuose antkapiniuose kryžiuose - tai dažniausiai buvo įvairių formų lieto metalo dirbiniai. Gausiausią jų grupę sudaro pusapvalės statulėlės, priskirtinos smulkiajai liaudies skulptūrai. Mažesnioji atvaizdų grupė - tai metaliniai reljefai ir iš kitų medžiagų lietos ar štampuotos statulėlės. Labiausiai paplitęs ir daugiausiai variantų susilaukė Šiluvos Dievo Motinos siužetas. Jam straipsnyje skiriamas ypatingas dėmesys. Straipsnio tikslas - aptarti iki šiol mažai tyrinėtus skulptūrinius Švč. Mergelės Marijos atvaizdus metaliniuose antkapiniuose kryžiuose, nusakyti jų plitimo arealą, chronologiją, padėtį kryžiuje ir galimus provaizdžius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lietos skulptūrėlės; Metalinis antkapinis kryžius; Metalinis kryžius, lietos skulptūrėlės; Religinė liaudies skulptūra; Šiluvos Dievo Motina; Švč. Mergelė Marija; Blessed Virgin Mary; Cast-metal sculptures; Iron gravestone cross; Metal crosse; Mother of God in Šiluva; Our Lady of Šiluva; Poured sculptures; Religious folk sculptures.
ENThe paper analyses the images of the Blessed Virgin Mary as both the part of the metal gravestone cross and independently functioning devotional objects. In Lithuanian metal gravestone crosses these were mainly cast metal ware of various shapes. Their most abundant group consists of semi-circular statues attributed to the small folk sculpture. The smaller group of images are metal reliefs and cast or repouseé statues from other materials. The Mother of God plot in Šiluva is most widely spread and has the biggest number of variants. The paper shifts a particular focus on it. The aim of the paper is to discuss the sculptural images of the Blessed Virgin Mary in metal gravestone crosses, which have been scarcely researched so far, determine their areal of spread and chronology as well as the position in the cross and potential prototypes.