LTKarmelitų pamaldume Švč. Mergelė Marija užima garbiausią vietą – ji yra tarpininkė tarp dangiškojo ir žemiškojo gyvenimų, jos idėja – užtarimas prieš Aukščiausiąjį, apsauga nuo ligų, karo, stichinių nelaimių bei dvasinis įsipareigojimas siekiant dangiškojo tobulumo. Abiejų Tautų Respublikoje gyvavusią karmelitų vienuoliją su europietiškaisiais ordino centrais vienijo bendra dvasingumo kryptis, kuri ir lėmė mūsuose vyravusius karmelitiškosios dailės modelius, atvaizdų ikonografiją ir iš vienuolijos religinės praktikos išplaukiantį meno supratimą. Perimtos ankstyvosios krikščionybės meninės tradicijos bei vėlesnėse epochose naujai besikuriantys bažnytinio meno principai darė įtaką Karmelio Dievo Motinos atvaizdų įvairovei. Straipsnyje pateikiama vienuolių karmelitų garbintų Švč. Mergelės Marijos atvaizdų ikonografinė apžvalga Abiejų Tautų Respublikoje. Siekiant išgryninti karmelitiškojo dvasingumo įtaką Dievo Motinos kultui, nustatytos koncentruotos tyrimo ribos: tiriamieji objektai minėtini buvę arba išlikę pirminėse garbinimo vietose, t. y. karmelitų vienuolijai priklausiusiose bažnyčiose ar vienuolyno pastatuose. Karmelio Dievo Motinos atvaizdai pateikti chronologiškai, remiantis marijinių atvaizdų ikonografinių tipų formavimosi eile. Sakralinės dailės paveldo objektai analizuojami iškeliant pirmavaizdžio bei ikonografinės gravitacijos prielaidas, išsamiau aptariami vyraujantys ikonografiniai tipai. Europos karmelitiškojo meno pavyzdžiai kontekstiškai išryškina Abiejų Tautų Respublikos karmelitų religinės dailės bendrumus ir skirtumus.Reikšminiai žodžiai: Ikonografija; Karmelio Dievo Motina: Švč. Mergelė Marija Škaplierinė; Karmelio Dievo motina; Simonas Štokas; Škaplierius; Švč. mergelė Marija; Blessed Virgin Mary; Carmelite monks; Iconographie; Iconography; Image; Lady of mount Carmel; MOther og God.
ENIn Carmelite piety the Blessed Virgin Mary takes the most honourable place – she is the intermediary between the heavenly and earthly life; her idea is intercession with the God, protection from illnesses, war, natural disasters as well as the spiritual commitment seeking heavenly perfection. The Carmelite monkhood in the Polish-Lithuanian Commonwealth was united with the European centres of the Order by a common direction of spirituality which determined the models of Carmelite art prevailing in our country, image iconography and the understanding of art arising out of the religious practice of the monkhood. The absorbed artistic traditions of the Early Christianity and the principles of church art that were newly developed in subsequent epochs affected the diversity of images of the Carmel of the Mother of God. The paper presents an iconographic overview of the images of the Blessed Virgin Mary worshipped by the Carmelites in the Polish-Lithuanian Commonwealth. Seeking to clarify the influence of the Carmelite spirituality on the cult of the Mother of God, the limits of the research were established: the objects under investigation are said to have existed or remained in the primary places of worship, i.e. churches or buildings belonging to the Carmelite monkhood. The images of the Carmel of the Mother of God are presented chronologically, based on the rank of the formation of the iconographic types of Marian images. Sacral art heritage objects are analysed by making assumptions of the prototype and iconographic gravitation, and the prevailing iconographic types are discussed in greater detail. The examples of the European Carmelite art contextually highlight the similarities and differences of the religious art of the Carmelites in the Polish-Lithuanian Commonwealth.