LTStraipsnyje aptariamas ir nagrinėjamas Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus keturių epodžių ciklas Quattuor leucae Virginis Matris seu publica ac solemnis ad aedem Divae Virginis Matris Trocensem processio („Keturios Mergelės Motinos mylios, arba Vieša iškilminga procesija į Švenčiausiosios Mergelės Motinos Trakų šventovę“): kūrinio kontekstas, sukūrimo aplinkybės, paskiros ciklą sudarančios epodės. Atskleidžiami pagrindiniai kiekvienos epodės stilistiką veikiantys ir prasminį bei struktūrinį centrą sudarantys šaltiniai, nagrinėjama, kaip skirtingi Marijos gerbimo tradicijos ženklai integruojami į bendrą ciklo kompoziciją, įrėminamą maldininkų procesijos kelione Vilniaus apylinkėmis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Barokas; Epodė; Giesmių giesmė; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lotyniškoji poezija; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lotynų kalba; Mergelės Marijos įvaizdis; Motiejus Kazimieras Sarbievijus; Religinė poezija; Trakų Dievo motina; Baroque; Blessed Virgin in Trakai; Canticle of Canticles; Epode; GDL Latin poetry; Image of the Blessed Virgin Mary; Latin; Mathias Casimirus Sarbievius; Religious poetry.
ENThe paper provides an analysis of the cycle of four epodes in Sapphic verse dedicated to the Holy Virgin Mary by Mathias Casimirus Sarbievius (Sarbiewski, 1595-1640), "Quattuor leucae Virginis Matris seu publica ac solemnis ad aedem Divae Virginis Matris Trocensem procession". These four epodes are qualified as an important part of Sarbievius' religious poetry, which is probably the most interesting and complicated part of his poetical heritage. The whole cycle is dedicated to the victory over the Turks at Khotyn and it was written in 1622. It describes one of the solemn processions, arranged by Jesuits, from Vilnius to the Church of the Blessed Virgin in Trakai. The article is an attempt to determine the main features of Sarbievius' "Quattuor leucae" as an integral cycle and to distinguish the possible intertexts and influences, especially Christian sources, in each particular ode. The first epode of the cycle appears to be a paraphrasis of the popular medieval hymn "Ave maris Stella", while the second is a variation of the images and symbols from Litany of Loreto. The third epode depicts the Grand Duke of Lithuania, Vytautas, in the Bizantine iconographic style as a Christian monarch under the patronage of Holy Virgin. Poetical images and symbols of the last epode of the cycle are taken from Canticle of Canticles. All four epodes are closely connected with each other by an integral composition of the cycle, the structure of which is based on the pilgrimage from Vilnius to Trakai. Holy Virgin is treated as appropriate and idenfiable in the local context. The traditional signs of Mary's cult seem very natural in the surroundings of Vilnius and Trakai, presented by Sarbievius as locus sanctus. [From the publication]