LTTurizmo šaka pasaulyje yra viena iš perspektyviausių ūkio šakų. Pasaulio turizmo organizacijos duomenimis, turizmas pagal prekių ir paslaugų eksportą yra ketvirtoje vietoje pasaulyje. Daugelyje šalių turizmas yra pagrindinė ūkinės veiklos sritis ir pajamų šaltinis. Esant sparčiai turizmo plėtrai pasaulyje svarbu objektyviai įvertinti, kokia atvykstamojo turizmo sektoriaus padėtis Lietuvoje ir kokios jo plėtros perspektyvos. Straipsnyje siekiama įvertinti atvykstamojo turizmo svarbą Lietuvos ekonomikai ir pasiekimus, palyginti su kitomis Baltijos šalimis, ir įvardyti tolesnės turizmo sektoriaus plėtros veiksnius. Atlikta turizmo sektoriaus makroekonominė analizė parodė, kad turizmo plėtra Lietuvoje labai sparti. Turizmo eksporto pajamos 2000–2006 metais padidėjo net penkis kartus ir pasiekė 2,8 milijardo litų, atvykstamasis turizmas davė daugiau eksporto pajamų nei daugelis stambių pramonės šakų, jo pajamos 2006 m. sudarė 3,5 proc. BVP. [Iš leidinio]Iš trijų Baltijos valstybių tarptautinio turizmo pajamos 2005 metais buvo didžiausios Estijoje, o mažiausios – Latvijoje. Taigi Estija, anksti pradėjusi ekonomines reformas, užsitikrino geresnes startines pozicijas. Straipsnyje įvertinti ne tik turizmo makroekonominiai rodikliai, bet ir atlikta tam tikrų turizmo sektoriaus dalių (apgyvendinimo ir maitinimo sektoriaus, transporto, kelionių tarpininkų) plėtotės ir strategijų lyginamoji analizė, atskleidusi Lietuvos turizmo sektoriaus atsilikimą, visų pirmą nuo Estijos. Straipsnyje atliktas tyrimas patvirtino hipotezę, kad atvykstamojo turizmo sektoriaus konkurencingumą lemia ne tiek privataus sektoriaus plėtra, kiek valstybinė turizmo plėtros politika ir jos įgyvendinimo pastangos. Paaiškėjo, kad tiek turizmo sektoriui remti, tiek transporto sektoriaus plėtrai valstybė skiria mažai lėšų, jų nepakanka turizmo programose įvardytiems tikslams pasiekti. Siekiant ištirti Lietuvos turizmo prekės ženklo įvaizdį, naudojant anketinę apklausą buvo atliktas užsienio turistų tyrimas, siekta išsiaiškinti, koks yra Lietuvos įvaizdis ir kiek apie Lietuvą žino užsieniečiai. Remiantis tyrimo rezultatais pateikta siūlytų, kaip pagerinti Lietuvos įvaizdį ir pritraukti į šalį daugiau turistų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atvykstamasis turizmas; Lietuvos įvaizdis; Turizmo konkurencingumas; Competitiveness of tourism; Image of Lithuania; Inbound tourism; Lithuania's image; The tourism competitiveness.
ENThe purpose of the article is to evaluate the inbound tourism in Lithuania and its competitiveness in comparison with other Baltic States. The objectives are to evaluate the role of the tourism sector in Lithuanian economy, its potential, and to identify its development prospects in the context of the other Baltic States. The competitiveness analysis of the Lithuanian tourism industry is based on secondary data, while research of the Lithuanian image relies on information collected using a questionnaire. Comparative analysis revealed that, despite the fact that the tourism sector in Lithuania develops very rapidly, it is still behind the level of Estonia which is the leading tourism nation in the Baltics. The main reason for smaller numbers of tourists in Lithuania is a poorer access to Lithuania through airports or the Klaipėda port. The lack of cheap hotels and motels is another reason. To further develop the tourism sector in Lithuania, there is a need to introduce new tourism products [...]. It is important to increase information and publicity [...]. The research of Lithuanian competitiveness and image has indicated the following shortcomings of the Lithuanian inbound tourism sector: the lack of cheap hotels and motels, the problem of tourists’ safety in the country, the lack of information about the country and its famous places, inadequate development of the Lithuanian transport sector. To enhance the competitiveness of the Lithuanian tourism industry, it is necessary to develop targeted public strategies supported by adequate financial resources. [From the publication]