LTDemokratinėje valstybėje svarbu vienokiomis ar kitokiomis priemonėmis užtikrinti tinkamą valdžios elgesį su piliečiais. Seimo kontrolieriai – tai Seimo, kaip įstatymų leidžiamosios valdžios ir parlamentinę kontrolę vykdančios institucijos, skiriami pareigūnai, kurių pagrindinė užduotis – tirti skundus dėl valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo ir biurokratizmo. Tokia institucija pasaulyje žinoma parlamento ombudsmeno vardu. Šios institucijos teisinio statuso specifiką bandoma atskleisti per Seimo kontrolierių santykius su valstybės valdžią vykdančiomis institucijomis. Nagrinėdami, kaip Seimo kontrolieriai vykdo įgaliojimus, galime įžvelgti mėginimų vykdyti teismo funkcijas, nors įstatymai tokios galios jiems nesuteikia. Neveiksmingai Seimo kontrolieriai naudojasi ir įstatymo jiems suteikta galia savo iniciatyva pradėti tyrimą. Seimo kontrolierių priimami sprendimai yra rekomendacinio pobūdžio, tačiau galimybė gauti visą (net valstybės paslaptimi laikomą) informaciją nesumenkina jų teisinės padėties, todėl įdomūs Seimo kontrolierių bei žiniasklaidos santykiai. Teisė pareikšti ieškinį teisme dėl moralinių arba materialinių nuostolių, kuriuos patyrė asmuo dėl pareigūnų padarytų pažeidimų, kompensacijos, galimybė siūlyti Seimui, Vyriausybei arba kitoms valstybės institucijoms, kad būtų pakeisti įstatymai arba kiti norminiai aktai, varžantys žmogaus teises ir laisves, yra svarūs argumentai Seimo kontrolierius laikyti žmogaus teisių gynimo institucija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: 1995-2000; National human rights institution; Parliamentarian control; Seimas Ombudsmen; Seimo kontrolierius; Statusas; Teisinis statusas; 1995-2000; Legal status; Lithuania; Nacionalinė žmogaus teisių institucija; Ombudsman; Ombudsmen; Parlamentarų kontrolė; Powers; Seimo kontrolieriai.
ENIt is important in the democratic society that state authority would treat citizens properly. Seimas Ombudsmen (Controller) – are officers appointed by Seimas, as legislative body and parliamentarian control institution, who are responsible to investigate complaints against abuse of power and bureaucratic attitudes. This institution is the worldwide known on a name of ombudsman, because of its’ Swedish origin. The legal status of this institution detected according their relationship with powers of the state exercised institutions. It’s possible to find some attempts to execute court’s power in analysis of Seimas Ombudsmen empowering fulfillment, despite of no legal power to do this according the laws. Decisions made by Seimas Ombudsmen are recommendations, but right to have access to all information (states secretes are included) not belittle their powers. Seimas Ombudsmen relationship within media has an interesting aspect. The rights to bring a court action for the compensation of moral or material damage incurred by the person by reason of the violations committed by officers and right to recommend to the Seimas or other state institutions to amend the laws or other statutory acts which restrict human rights and freedoms are argument to speak about Seimas Ombudsmen as a national human rights institution. [From the publication]