LTStraipsnyje senovės indų dievas Varūna yra lyginamas su senovės baltų ir slavų mitologiniu „žuvų karaliaus – piemens“, ganiusiu savo povandeninėje karalystėje mirusiųjų sielų - žuvų „bandas“, vaizdiniu. Darbo tikslas – atrasti bendrą mitologinį foną, kuriame senovės indų Varūnos vaizdinys galėtų būti geriau suprastas. Autorius atkreipia dėmesį, kad senuosiuose šaltiniuose indų Varūna kartais pavadinamas vandenų karaliumi, keliauja į vandenis, o vėlesniuose indų šaltiniuose siejamas su žuvimis, ar netgi identifikuojamas žuvimi. Šaltiniuose Varūna taip pat kartais yra vadinamas ir mirusiųjų valdovu, pasaulio kerdžiumi, nemirtingumo piemeniu ir panašiai. Taigi, straipsnio autoriaus nuomone, yra pakankamai duomenų, leidžiančių manyti, kad indų Varūna turi panašių bruožų į baltų bei slavų tautosakoje užfiksuotą „sielų piemens – žuvies“ vaizdinį. Šis povandeninio mirusiųjų sielų buveinės vaizdinys, autoriaus teigimu, kyla iš idėjų apie anapuspasaulinę mirusiųjų sielų ganyklą, iš idėjų apie kitą pasaulį, esantį „už vandenų“, kuriame žuvų pavidalu toliau gyvena mirusiųjų sielos. Atitinkamas idėjas straipsnio autorius įžvelgia buvus ir ne tik baltų-slavų mitologinėse sistemose, senovės indų mitologijoje, bet ir kitose senose mitologinėse tradicijose (pavyzdžiui, airių), o taip pat ir krikščionybėje. Pavyzdžiui, Išganytojas čia kartais tapatinamas su žuvimi, o drauge, jis laikomas ir piemeniu.Reikšminiai žodžiai: "žuvių piemuo"; "žuvų karalius"; "žvejų karalius-piemuo"; Baltai; Baltų-slavų mitologinė tradicija; Indija, deivė Varūna; Mitologija; Slavai; Varuna; "fish-herdsman"; "fish-king"; "piscatorial king-herdsman"; Balto-Slavic mythological tradition; Balts; Goddess Varuna"; India; Myth; Mythology; Slavs; Varuna.
ENThere is a figure in the Balto-Slavic folk tradition of the so-called "Fish-King" who at the same time is a "Fish-Herdsman", or "Herdsman of Fishes", whose herds consist of fishes conceived as swines, cows, horses, etc. Sometimes he also appears in the shape of fish, usually "large fish". The motif in reconstruction derives from the mixture of well-known ideas of the Underworld as a pasture of souls and the Underworld in the waters with the deceased souls as fishes; cf., for instance, the Irish Manannan mac Lir with his undersea pastures whose herds appear to Bran from above as flocks of fishes and whose Otherworld merged afterwards with the Christian Paradise. Furthermore, the Christian Saviour Himself is the Fish and the Fisherman of Men (Matthew 4:18-19, etc.), and at the same time He is the Shepherd (John 10:1-16, etc.). So the notion of "Herdsman of Soul-Fishes" must be regarded as archaic and widespread indeed. The Vedic Varuna-, in his turn, is not only called sindhupati "Lord of the sea, or the rivers" and moves in the sea but is also, especially in later sources, closely connected with fishes and sometimes even identified with fish. On the other hand, he is the Lord of the Dead and at the same time the Herdsman, "the Herdsman of the World" in common with Mitra and finally "the Herdsman of Immortality" almost the "Saviour", so to say. Furthermore, he is once said to move at the same time in "the Waters" and in "all Creatures" which is very close to the image of the Herdsman of Soul-Fishes as we see it, for instance, in the Balto-Slavic tradition. [From the publication]