LTŠiandien vykdomas ugdymas vaikų muzikos mokykloje yra orientuotas į muziko profesionalo rengimą. Pastarojo ugdymo bruožuose gausu perfekcionistinio profesionalizmo, paremto ugdytinio pastangomis siekti aukšto technologinio meistriškumo bei meninio atliekamų kūrinių išbaigtumo. Šie ugdymo kriterijai neginčytinai svarbūs tolesnei jaunojo muziko profesinei veiklai, tačiau jie atspindi tik nedidelio moksleivių skaičiaus edukacinius poreikius – šiandien muziko profesionalo kelią renkasi vos 3% visų besimokančiųjų. Vadinasi, 97% moksleivių poreikiai yra adaptuojami pagal absoliučios mažumos ugdytinių tikslus. Šiandieninį muzikinį ugdymą grindžiant filosofinėmis nuostatomis, išryškėja klasikinės paradigmos edukacinėje erdvėje dominavimas, išreikštas idealizmo, neotomizmo, realizmo, materializmo krypčių bruožais. Į būsimo muziko profesionalo poreikius nukreiptame ugdyme vyrauja mokymas, realizuojamas pedagoginio poveikio būdu. Toks mokymas remiasi informacijos perdavimu, pabrėžia individualų darbą. Galutinis ugdymo tikslas koncentruojamas į bazines dalykines žinias, įgūdžiai ir mokėjimai formuojami kaip ugdymo pagrindas.Perspektyviniame, pokyčiais paremtame ugdyme klasikinę paradigmą galėtų keisti laisvojo ugdymo paradigma, atspindėta progresyvizmo, pragmatizmo, humanizmo nuostatomis. Ugdymo procese žinios taptų tik priemone tikslui siekti, įgūdžiai ir mokėjimai ugdytiniui būtų reikalingi kaip raiškos galimybių įrankis. Muzikinės raiškos pagrindu taptų kūrybine veikla grįstas ugdymo procesas, kurio pagrindinis tikslas būtų kreipiamas į emocinių vertybinių mokinio nuostatų formavimą. Šia paradigma paremtas mokymas suteiktų naujų galimybių saviraiškinių, mėgėjiško muzikavimo ugdymo poreikių turintiems moksleiviams, nepretenduojantiems į aukštus meninio muzikos kūrinių atlikimo standartus. Straipsnyje analizuojama klasikinės bei laisvojo ugdymo paradigmos raiška šiandieniniame ir perspektyviniame muzikiniame ugdyme, pasitelkiant svarbiausius fortepijono dalyko mokymosi aspektus. Daroma prielaida, kad jaunojo pianisto ugdymo tradicijos ir tendencijos atspindi viso muzikinio dalykinio ugdymo situaciją ir galimus jos pokyčius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Edukaciniai pokyčiai; Klasikinė ugdymo paradigma; Laisvojo ugdymo paradigma; Pianisto ugdymas; Classical education paradigm; Education changes; Education of pianist; Education pf pianist; Educational changes; Liberal education paradigm.
ENIt has been found that contemporary education at children's music schools is oriented towards preparation of professional musicians. A striking feature of this education is exaggerated professionalism based on efforts of a student to achieve high technical skills and also artistic perfection of musical pieces performed. These educational criteria are undoubtedly very important in further professional activity of a young musician, but they reflect educational needs of only a very small part of students, as today only 3% of students choose a career of a professional musician. This means that needs of 97% of students are adjusted to the needs of the absolute minority of them. Educational environment is predominated by classical paradigm manifesting through the features of idealism, catholic philosophy, realism and materialism that are prevailing philosophical attitudes in education. Education oriented towards the needs of a future professional is dominated by pedagogical influence. This kind of education is based on information conveyance and individual work. The final goal of such education is basic knowledge. Skills and attainments are shaped as basis of education. In future, the classical paradigm could be replaced by a liberal education paradigm based on attitude of pragmatism, humanism and progressive education. […] This article deals with expression of the classical and liberal paradigms in music education of today and future by incorporating the main aspects of teaching the grand piano. A supposition is made that traditions and tendencies of education of a young pianist reflect the situation of the whole musical education and possible changes in it. [From the publication]