Estetika ir prasmė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Estetika ir prasmė
Alternative Title:
Aesthetics and meaning
Publication Data:
Vilnius : Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras, 2011.
Pages:
230 p
Notes:
Bibliografija ir rodyklės.
Contents:
Pratarmė — Įvadas — Prasmės principas ir jo taikymo estetikoje perspektyvos — Prasmė kaip teorinis tikrovės supratimo principas: Interpretacija ir fenomeniškoji būties samprata; Interpretacijos samprata; Prasmių pasaulio sandara ir įvairovė — Bendrosios estetinių reiškinių semantinės sampratos nuostatos — Estetiškumas ir prasmė — Metodologinės estetiškumo aiškinimo gairės — Estetinis santykis ir prasmė: Estetinio santykio objektas; Estetinės savybės; Estetinė nuostata; Estetinis patyrimas — Estetinės vertybės. Grožis — Meno kūrinys ir prasmė — Meno desemantizacijos apraiškos šiuolaikinėje estetikoje — Meno kūrinys kaip artefaktas ir prasmė: Meno teorijos ir jų vertinimas semantiniu požiūriu; Meninis artefaktas ir jo semantinė funkcija — Meno kūrinio interpretacija ir prasmė — Meno kūrinio prasmė ir vertė: Meninio artefakto interpretacijos vyksmas ir prasmė; Semantinis meno kūrinio vertės matmuo — Išvados — Aesthetics and meaning (summary) — Literatūros sąrašas — Dalykų (teminė) rodyklė — Asmenvardžių rodyklė.
Summary / Abstract:

LTTyrimas, kurio rezultatai pateikiami šioje knygoje, priskirtinas filosofinei estetikai.Terminai„filosofija",„estetika" suprantami nevienodai, todėl, norint tiksliau suvokti aptariamo tyrimo pobūdį, pravartu pasiaiškinti, kokia prasme šioje knygoje vartojami minėti terminai. Autoriaus nuomone, filosofija yra savita sociokultūrinės patirties sritis*, sietina su Vakarų filosofinės minties plėtota išminties, racionalumo idėja. Filosofija, kaip ir išmintis, yra sociokultūrinės veiklos srities darinys, kultūrinis artefaktas, tenkinantis asmens bei visuomenės poreikius. Ji gali būti aptariama jvairiais požiūriais. Šiame tyrime filosofija pirmiausia suprantama kaip kultūros darinys, artefaktas, kurio raiškoje skirtini du tarpusavyje glaudžiai susiję, vienas kitą saistantys matmenys - kūrybinis, arba genetinis, ir taikomasis. Kalbant apie filosofijos, kaip savitos sociokultūrinės patirties, kilmę arba genezę, svarbu atskleisti šaltinius, kuriuos interpretuojant atsiveria filosofinė patirtis, suvokti filosofijai būdingą šaltinių interpretacijos kryptį (perspektyvą) ir suprasti sociokultūrinius poreikius, kurie lemia filosofijos atsiradimą ir kuriuos ji tenkina turėdama taikomąją funkciją. Filosofinė patirtis atsiranda kaip interpretacijos proceso rezultatas. Filosofinės minties interpretuojamų šaltinių sritis sutampa su visa žmogiškąja patirtimi. Filosofinė interpretacija aprėpia ikiteorinę bei teorinę žmonijos patirtį, jos mokslinę, meninę, etinę, religinę, teisinę, socialinę ir kitokią patirtį. Per interpretaciją atsirandanti filosofinė patirtis interpretuojamosios patirties atžvilgiu yra antrinė patirtis arba metapatirtis. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Estetika; Fenemenologija; Filosofija; Hermeneutika; Menas; Prasmė; Semantinė meno dimensija; Sociokultūra; Aesthetics; Art; Esthetics; Hermeneutics; Meaning; Phenomenology; Philosophy; Semantic dimension of art; Socialculture.

ENThe main research goal of this monograph is to provide a systematic account of aesthetic and artistic phenomena by following an interpretive or semantic approach to reality and our understanding of it. The semantic perspective developed in this monograph contains the theoretical and methodological assumptions necessary for the elaboration of a more cogent and, in a range of aspects, new concept of aesthetic phenomena in today's aesthetics and philosophy of art. The following theoretical pillars form the conceptual core of the semantic approach to reality and our understanding of it: a) a phenomenalistic concept of reality as the world of phenomena or the phenomenal world ("we can speak of Being only at the level of events" - Vattimo, 2004, p. 6); b) the standpoint that a manifestation of the phenomenal world is inseparable from the process of interpretation which mediates any apprehension of the world by a human subject; c) a distinctive account of interpretation as a process that manifests two genetically and functionally different semantic structures - experience hie et nunc (patyrimas -in Lithuanian) and generalized experience (patirtis). It should be noted that this distinction between two semantic structures is largely neglected in hermeneutic theory. [...].The research presented in this book is, in essence, theoretical. However, the diverse and controversial practices of contemporary art are taken into account: they inspire, to some extent, the development of the semantic concept, which serves as a tool enabling us to provide the proper explanation for today's art, including the so-called ready-mades, various forms of performance, etc. This book consists of a preface, a short introduction, and three parts. The goals and nature of our research are defined in the introduction. This research belongs to the sphere of philosophical aesthetics. Philosophy is understood as a sociocultural artifact aiming at a compensation for the historical, cultural, and individual limitations of the general experience accumulated in various fields of knowledge and activity or possessed by an individual.These limitations of experience are understood as its limitations from the standpoint of rationality: philosophy helps us surpass, broaden, and reinterpret the settled rational limits of general experience. In aesthetics, the mission of philosophy is to evaluate our knowledge and methodology and, if possible, in the context of new insights, to propose more meaningful and rational approaches to the solution of aesthetic problems. [From the publication]

ISBN:
9785420017029
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32419
Updated:
2021-03-02 22:38:45
Metrics:
Views: 41
Export: