LTStraipsnyje nagrinėjami individualios įmonės teisiniai ir ekonominiai aspektai bei ypatumai, analizuojant Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymą pabrėžiama, kokios jo normos turės tiesioginės įtakos jau veikiančioms individualioms įmonėms bei jų savininkams, akcentuojama šio įstatymo svarba tolesnei individualių įmonių veiklai, joms steigti bei likviduoti. Kiekvienoje šalyje individualios įmonės sudaro didžiąją komercinės teisės subjektų daugumą, Lietuva taip pat ne išimtis. Lietuvos Respublikos statistikos departamento 2003 metų duomenimis, 51 proc. įregistruotų ūkio subjektų buvo individualios įmonės, 2004 m. – 48 proc. ir 2005 m. – 46 proc., 2007 m. – 40,5 proc. Dalis individualių įmonių vykdo veiklą, susijusią su žemės ūkiu, ir 43 iš jų yra žemės ūkio valdų savininkai. Valstybės požiūriu individualios įmonės privačia iniciatyva didina savivaldybių ir valstybės biudžetų pajamas, mažina šešėlinę ekonomiką, kuria naujas darbo vietas, sudaro prielaidas formuotis vidutiniškai pasiturinčiam gyventojų sluoksniui, mažina socialinės paramos poreikį. Lietuvoje įsteigtų individualių įmonių veiklą iki 2004 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymo įsigaliojimo reglamentavo įvairūs atskiri įstatymai: Lietuvos Respublikos įmonių įstatymas, Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas ir kt.Tai kėlė daug nepatogumų ir individualių įmonių steigimo, reorganizavimo, likvidavimo neaiškumų, nebuvo visiškai aiškios individualių įmonių savininkų teisės ir pareigos. Individualios įmonės steigimą ir valdymą, pertvarkymą, likvidavimą, šių įmonių savininkų teises ir pareigas reglamentuoja 2004 m. sausio 1 d. įsigaliojęs Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymas. Individualios įmonės veikla specialiu įstatymu nebuvo apibrėžta. Šio įstatymo rengimo tikslo ir būtinumo argumentai. Individuali įmonė buvo vienintelė įmonių rūšis, neturinti atskiro įstatymo. Individualią įmonę reglamentuojančios teisinės nuostatos buvo išbarstytos įvairiuose įstatymuose ir tai kėlė nepatogumų. Reikėjo spręsti „kylančias problemas, varžančias individualių įmonių egzistavimą“. Įvairiose šalyse individualūs komercinės teisės subjektai bendrai vadinami skirtingai. Anglijos teisės sistemą paveldėjusiose šalyse, taip pat šalyse, kuriose taikoma vadinamoji monistinė (vieninga) civilinės teisės sistema (t. y. ten, kur komercinė teisė neišskirta iš civilinės teisės), įstatymuose ir komercinėje praktikoje šie komerciniai – ūkiniai vienetai dažniausiai vadinami vienasmeniais arba individualiais savininkais (Anglijoje – sole propriertorship, sole trades arba ownership; JAV – individual propriertorship; Italijoje – ditta individuale). [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekonominiai aspektai; Individuali įmonė; Juridinis subjektas; Teisiniai aspektai; Teisiniai ir ekonominiai aspektai; Individual enterprise; Legal and economic aspects; Legal entity.
ENThe paper analyses the problem which is relevant both theoretically and practically since it tries to disclose the legal and economical aspects of individual enterprise reglamentation. The article considers the legal aspects and peculiarities of individual enterprises in modern legal theory and practice. The Lithuanian law on individual enterprises specifies the norms that make a direct impact on operating individual enterprises and their owners. Also, emphasis is made on the importance of this law for the further operation, establishment and liquidation of individual enterprises. Individual enterprises in every country comprise the majority of subjects of commercial law. Lithuania is not an exception. According to data of the Lithuanian Department of Statistics, in 2003 individual enterprises amounted to 51%, in 2004 to 48% and in 2007 to 40.5% of registered economic entities. Part of individual enterprises engage in agriculture-related activities, and 263 are owners of land holdings. From the national point of view, individual enterprises on private initiative increase budget receipts of the municipalities and the state, decrease the shadow economy, offer new work places and create prerequisites for the formation of the middle layer of the population, and decrease the demand of social support.Establishment, management, transformation, liquidation of individual enterprises, the rights and duties of the owners of these enterprises are regulated by the Law on Individual Enterprises which entered into force on 1 January 2004. Before that date, the operation of individual enterprises was not defined by any particular law. The arguments on the necessity and purpose of preparing the new law are as follows. The individual enterprise was the only type of companies that was not regulated by any particular law. Legal provisions regulating individual enterprises were scattered in different laws, which caused an inconvenience. The need to solve "arising problems which constrained the existence of individual enterprises" emerged. The generalized definition of individual entities in the commercial law of various foreign countries is slightly different. The commercial economic entities of this type found in the laws and commercial practice of the countries that inherited the British legal system or in which the so-called monistic (unified) civil legal system is applied (i.e. the commercial law is not separated from the civil law) are most often called sole or individual owners (in England – sole proprietorship, sole trades or ownership; in the USA – individual proprietorship; in Italy – ditta individuale). It should be pointed out that the Law of the Republic of Lithuania on Companies provides for that the enterprise is managed by the sole management body – the individual enterprise manager. […]. [text from author]