LTStraipsnis skiriamas itin aktualiai Lietuvos aukštojo mokslo (LAM) sistemos pertvarkos problematikai, gilesniam žvilgsniui į vieną iš svarbiausių, atraminį šios sistemos elementą – jos finansavimo modelį. Remiamasi prielaida, kad LAM finansavimo modelio tikslas – aprūpinti aukštojo mokslo sistemą adekvačiais finansiniais ištekliais, užtikrinančiais visuomenės poreikius atitinkančią studijų ir mokslinių tyrimų paslaugų kokybę bei apimtį. Straipsnyje apžvelgiama užsienio šalių aukštojo mokslo finansavimo patirtis, įvertinami jų pranašumai ir trūkumai. Pažymima, kad esminis amerikietiško modelio pranašumas yra jo suteikiamos aiškios, akademinės rinkos veikimu pagrįstos paskatos aukštojo mokslo institucijų tarpusavio konkurencijai, jo trūkumas ir kartu skandinaviško modelio privalumas – studijų prieinamumo ribotumas. Konstatuojama, kad vis daugiau pasaulio šalių, anksčiau finansavusių aukštąjį mokslą iš biudžeto, pereina prie mišraus finansavimo modelio, skatinančio pačių studentų dalyvavimą finansuojant savo studijas. Straipsnyje taip pat pateikiama išsami kritinė įvairių institucijų siūlomų Lietuvos aukštojo mokslo finansavimo modelių apžvalga, tiriamos aukštojo mokslo sistemos subjektų motyvacijos ir jų derinimo mechanizmas. Straipsnyje siūlomas ir pagrindžiamas naujas LAM finansavimo modelis, kuriuo siekiama suderintai spręsti šiuos esminius uždavinius: garantuoti studijų prieinamumą, skatinti aukštųjų mokyklų konkurenciją, studijuojančiųjų motyvaciją, užtikrinti lėšų panaudojimo efektyvumą ir telkti įvairius finansavimo šaltinius.Reikšminiai žodžiai: Aukštojo moklso institucijos; Aukštojo mokslo finansavimas; Studijuojančių motyvacijos; Financial support of tertiary education; Higher education support; Motivation of students; Student's motivation; Tertiary education institutions.
ENThe article is about a very actual issue on the reform of the Lithuanian higher education (LHE) system and the sponsorship model which is one of the most important elements. It is assumed that the aim of the LHE sponsorship model is to provide the higher education system with adequate financial sources that would ensure an appropriate quality and extent of studies and researches. The article contains the review on foreign experience regarding the sponsorship of higher education and evaluation of its advantages and disadvantages. It is noted that the main advantage of the American model is the clear inducement reasoned by the academic market for the competition between the institutions of higher education; the disadvantage, which is the advantage of the Scandinavian model, is the limitation on approachability of studies. It is stated that more and more countries that used to finance the higher education from the budget changes this model to a mixed one which promotes the involvement of students into sponsorship of their studies. Moreover, the article contains a critical review on various LHE sponsorship models proposed by different institutions, the motivation analysis of LHE objects and its adjustment mechanism. The article proposes and reasons the new LHE sponsorship model that intends to solve the following issues: the ensured approachability of studies, increased competition between the institution of higher education, students' motivation, efficient use of the finance and the provision of various financial sources.