Ugdomosios aplinkos tradicinėje Lietuvos ikimokyklinėje įstaigoje : ekspertinis vertinimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ugdomosios aplinkos tradicinėje Lietuvos ikimokyklinėje įstaigoje: ekspertinis vertinimas
Alternative Title:
Educational environments in traditional preschool of Lithuania: expert estimation
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2011, Nr. 4 (33), p. 6-11
Summary / Abstract:

LTIkimokyklinis ugdymas turi neformalaus švietimo statusą todėl neprivalomas, priskirtas savarankiškoms savivaldybių funkcijoms. Ikimokyklinio ugdymo funkcija – padėti vaikui tenkinti prigimtinius, socialinius, etinius, pažintinius ir kt. poreikius. Tačiau poreikiams neadekvačios ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo sąlygos – veiksnys, kuriuo neretai, aiškinama realių galimybių stoka. Tyrimo tikslas – nustatyti tradicinėje Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigoje ugdomųjų aplinkų būklę lemiančius veiksnius. Tyrimas vykdytas dviem etapais. Pirmasis tyrimo etapas – atlikta Lietuvos Respublikos ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą reglamentuojančių dokumentų analizė (išanalizuota šešiolika valstybinio ir trylika institucinio lygmens dokumentų); atlikta mokslinių tyrimų, veiklos ataskaitų analizė. Antrasis tyrimo etapas – daugiapakopė ekspertinė apklausa Delphi metodu (pilotinis tyrimas). Analizuojant duomenis, visi teiginiai buvo ranguojami pagal reikšmingumo indeksą. Ugdomosios aplinkos (išorės bei vidaus) esamą padėtį tradicinėse Lietuvos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose galima vertinti kaip pasekmę arba rezultatą, sąlygojamą tam tikrų veiksnių, būtent: pedagogų kūrybiškumo, aktyvumo stokos; tėvų paramos ir įsitraukimo (teisių ir pareigų lygybės) trūkumo; valstybės formuojamos švietimo politikos, finansų pasiskirstymo, kitų specialistų teikiamos pagalbos ir bendradarbiavimo ribotumo.Dokumentuose vyrauja reikalavimai, susiję su vaiko globa, saugumu, sveikata. Edukacinis aspektas išreikštas silpnai, trūksta tikslesnių, aiškesnių reikalavimų ugdomosios aplinkos įrengimo įgyvendinimui, santykinai daug mažiau dėmesio skiriama ugdomosioms aplinkoms lauke. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ikimokyklinis ugdymas; Ugdymo aplinka; Ugdymosi aplinka; Educational environment; Pre-primary education; Pre-school education.

ENIn spite of the fact that decentralisation is appreciable in preschool education, the organisation of educational process and social security is still rigid and it is difficult to adapt it to family needs. A kindergarten today is more than an institution of socialization: it is an educational environment as well. If an educational environment is prepared professionally, the educational process needs less teacher's inspiration. However, educational environment should not be unified, standardized or over structured. As it is stated in national and international documents, environment in a preschool should be close to home environment to enable full satisfaction of natural needs, rights and interests of children. Results of research carried out in Lithuania give fairly contradicting facts. Some researches show that educational environment in preschools does not correspond to preschool education models and forms of educational assistance. Diversity of educational environment is not sufficient. The aim of the research is to identify the factors influencing educational environments in typical preschools of Lithuania. The main method is analysis of national documents. The investigated documents commonly include regulations of child's custody, safety and health. The educational aspect is poorly expressed, there is a lack of accurate and clear requirements for establishing educational environment, and educational environments outdoors are not adequately discussed. [From the publication]

ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32139
Updated:
2018-12-17 13:04:00
Metrics:
Views: 177    Downloads: 70
Export: