Skirtinguose karjeros etapuose esančių darbuotojų motyvavimo ypatumai turizmo ir rekreacijos sektoriaus įmonėse

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Skirtinguose karjeros etapuose esančių darbuotojų motyvavimo ypatumai turizmo ir rekreacijos sektoriaus įmonėse
Alternative Title:
Peculiarities of motivation of employees at different career stages in the enterprises of tourism and recreation sector
In the Journal:
Ekonomika ir vadyba [Economics and management]. 2011, Nr. 16, p. 521-526
Summary / Abstract:

LTĮmonių socialinė atsakomybė yra siejama su suinteresuotojų šalių interesų patenkinimu. Kaip viena iš suinteresuotojų šalių yra išskiriami įmonės darbuotojai, tai yra socialiai atsakinga įmonė turi atsižvelgti į darbuotojų motyvavimo ypatumus. Būtina pastebėti, kad darbuotojų motyvacija bėgant laikui kinta ir priklauso nuo daugelio faktorių, vienas iš svarbesnių yra skirtingi karjeros etapai, kurie kinta keičiantis darbuotojų amžiui. Turizmo ir rekreacijos sektorius darosi vis svarbesnis Lietuvos ekonomikai, tačiau šiame sektoriuje yra labai didelė darbuotojų kaita (Beleckienė ir kt., 2008). Nuolatinė darbuotojų kaita didina socialinę įtampą bei netinkamas motyvavimas didina įmonių kaštus. Motyvavimo priemones skirtas įvairiuose karjeros etapuose esančių darbuotojų motyvavimui galima suskirstyti į materialias (finansines ir nefinansines) ir nematerialias (psichologines, moralines), o motyvavimo sėkmė priklauso nuo jų tarpusavio tinkamo derinimo. Atlikus tyrimą nustatyta, kad Kauno apskrities turizmo ir rekreacijos sektoriaus darbuotojų esančių ankstyvajame karjeros etape motyvacija yra aukščiausia, o žemiausia - vidurio karjeros etape. Motyvaciniai veiksniai buvo svarbesni šio sektoriaus darbuotojams esantiems ankstyvajame karjeros etape, o higieniniai - vėlyvajame. Straipsnyje teigiama, kad darbuotojų motyvavimo sistemą turizmo ir rekreacijos sektoriaus įmonėse reiktų glaudžiai susieti su darbuotojų karjeros etapų ypatumais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Įmonių socialinė atsakomybė; Darbuotojai; Motyvavimas; Turizmas; Rekreacija; Social responsibility of enterprises; Employees; Motivation; Tourism; Recreation.

ENSocial responsibility of the enterprises is related to the fulfilment of interests of the parties concerned. As one of the parties concerned the employees of the enterprise are accentuated, i.e., the socially responsible enterprise should take into account the peculiarities of employees’ motivation. It should be noticed, that the motivation of employees is subject to changes in the course of time and depends on many factors, such as different career stages, which should be mentioned as the significant ones, and which alter depending on the age of employees. The sector of tourism and recreation becomes increasingly important to Lithuanian economy, however there is a huge turnover of employees in this sector (Beleckienė et al. 2008). Constant turnover of employees increases social strain, and inappropriate motivation of employees increases the expenses of enterprises. Motivation means for the employees at different career stages may be grouped into material (financial and non-financial) and immaterial (psychological, moral), and motivation success depends on their proper mutual harmonisation. After the study it was determined, that the motivation of employees at the early career stage working in the sector of tourism and recreation of Kaunas county is the highest, and at the medium stage of career – the lowest one. The factors of motivation were more important for the employees from this sector at the early stage of career, and the sanitary factors – at the late stage of career. When motivating the employees at the companies of tourism and recreation sector it should be taken into account what career stage they are at: At the early career stage the employees should be not only ensured to have material and physical safety and to get proper salary, but also should be rendered the opportunity to study and to improve their skills.The employees at medium as well as at early career stage, should be rendered a proper salary for their good work, should be assured with material and physical safety, as well as the stability of work. At the late career stage, besides the assurance of salary, the organisation should also try to maintain a friendly atmosphere in a team and to stimulate the tolerance as well as the good understanding of managers in respect of employees at this career stage. [From the publication]

ISSN:
1822-6515
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32138
Updated:
2018-12-20 23:31:48
Metrics:
Views: 100    Downloads: 37
Export: