Między unifikacją a dualizmem w systemie władz policyjnych u schyłku pierwszej Rzeczypospolitej

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Między unifikacją a dualizmem w systemie władz policyjnych u schyłku pierwszej Rzeczypospolitej
In the Book:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama Abiejų Tautų Respublikos (ATR) policinių institucijų veikla po pirmojo valstybės padalijimo. Valstybės reformos suaktyvėjo XVIII a. II pusėje, tada kūrėsi ir policinės institucijos. Iš bajorų sudaryta Geros tvarkos (Boni Ordinis) komisija Lietuvoje buvo įkurta 1776 m. Gardine. Reformų šalininkai susidūrė su didikų opozicija, kuri policinių institucijų plėtrą prilygino jų galių suvaržymui. Kuriamos lokalinės policinės institucijos buvo pavaldžios tiesiogiai seimui. Nuo 1775 m. ATR Nuolatinėje taryboje dirbti pradėjo Policijos departamentas, tačiau lokalinės policinės institucijos (Geros tvarkos komisijos) jam nebuvo pavaldžios. Reformų iniciatoriai Ketverių metų seimo reformų laikotarpiu skyrė daug dėmesio ir lėšų policiniam aparatui, tikėdamiesi sustiprinti vykdomąją valdžią. Policijos komisija seimui pateikė 1792 m. sausio 23 d. projektą, pagal kurį turėjo vadovauti visoms lokalinėms policinėms struktūroms, tačiau to įgyvendinti nespėta, nes pasipriešino opozicija seime ir magnatai. ATR Policijos komisijos įkurti padaliniai turėjo prižiūrėti kiekvienos provincijos (LDK, Didžiosios Lenkijos ir Mažosios Lenkijos) reikalus. Svarbiausias lokalinis vykdomosios valdžios padalinys, įsteigtas Ketverių metų seimo laikotarpiu, buvo Civilinė karinė komisija, veikusi 1790–1792 m. ir buvusi pavaldi tiesiogiai Įstatymų sargybai, bet ne ATR Policijos komisijai. Po pirmojo ATR padalinimo valstybės vykdomosios valdžios institucijų, ypač policinių institucijų raidai buvo būdingos centralizacijos (unifikacijos) tendencijos, kurias palaikė reformų iniciatoriai, o magnatai siekė vykdomosios valdžios institucijų veikloje dualizmo.Reikšminiai žodžiai: Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Gegužės 3 d. konstitucija; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Policija; Policijos komisija; Seimas; Unifikacija; 18 amžius; Špitolės; Commision of Police; Hospitals; Police; Sejm; The 3rd of May Constitution; The Commonwealth of Two Nations; The Grand Duchy of Lithuania; The end of the 18th century; Unification.

ENThe article analyses the activities of the police authorities of the Polish–Lithuanian Commonwealth after the first division of the state. State reforms intensified in the second half of the 18th century, which is when the police authorities were being created. The commission of Boni Ordinis (Good Order) in Lithuania, composed of nobility, was established in Grodno, in 1776. The advocates of the reforms faced opposition from the nobles; they equated the development of police authorities with the constraint of their powers. The local police authorities were subordinate directly to Sejm (parliament). From 1775, the Police Department started work in the Permanent Council of Polish–Lithuanian Commonwealth, but the local police authorities (Commission of Good Order) were not subordinate to it. The initiators of the reform, during the reform period of the Four-Year Sejm (parliament), also paid a lot of attention and finances to the police apparatus hoping to strengthen the executive government. On January 23, 1792, the Police Commission submitted to Sejm a project suggesting that it should manage all local police structures, but this did not happen because of the opposition from opposition in Seimas and the tycoons. The departments established by the Police Commission of the Polish–Lithuanian Commonwealth were supposed to oversee the affairs of each province (Polish–Lithuanian Commonwealth, Greater Poland, Lesser Poland). The main local department of executive government, established during the period of the Four-Year Sejm, was the Civil Military Commission, which operated in 1790-1792 and was subordinate to the direct law enforcement officer, but not to the Police Commission of the Polish–Lithuanian Commonwealth. After the first division of the Polish–Lithuanian Commonwealth, the development the state executive government, especially police authorities, was characterized by centralization (unification) trends, supported by the initiators of reforms, while.

Related Publications:
Aktywność polityczna mieszczaństwa Wielkiego Księstwa Litewskiego w latach 1789-1792 / Liudas Glemža. Zapiski historyczne. 2021, t. 86, z. 1, p. 57-84.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32129
Updated:
2022-01-28 22:33:58
Metrics:
Views: 25
Export: