Darna instrumentiniame muzikavime ir jos suvokimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Darna instrumentiniame muzikavime ir jos suvokimas
Alternative Title:
Tuning in the instrumental music and its perception
In the Journal:
Tautosakos darbai [Folklore Studies]. 2004, 27, p. 125-132
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnio objektas – skudučių tipo instrumentų derinimas. Darbo tikslas – išanalizuoti lietuvių skudučių derinimo būdus ir, apibendrinus garsynus, palyginti lietuvių skudučių ir kitų tautų (rusų ir komių) panašių instrumentų derinimo ypatumus, darnos suvokimą. Straipsnelyje kalbama apie tai, kad lietuviai skudučius derino dviem būdais: 1) kai prie trumpiausio, aukščiausią garsą išduodančio skudučio būdavo derinami ilgesni ir 2) kai prie žemiausią garą išduodančio ilgiausio vamzdelio buvo parenkami aukštesnio garso trumpesni vamzdeliai. Šiuo antruoju būdu panašūs instrumentai buvo derinami ir kitose Šiaurės Rytų Europos tautose. Kadangi Lietuvoje pagrindinis garsas prie kurio derindavo kitus buvo atsitiktinis – aukštas arba žemas, tai sąlygojo šių instrumentų garsynų įvairovę. Remiantis skirtingų tyrėjų surinktais duomenimis, publikacijoje pateikiama lentelė, kurioje susisteminti 35 garsynų duomenys. Juos išanalizavus, paaiškėja, kad 14 iš jų pagrįsti anhemitonine garsų seka, 13 garsynų galima apibūdinti kaip diatoninius arba artimus diatoniniams, 6 susideda iš sekundų. Tarp gretimų vamzdelių susidarantys intervalai labai įvairūs: nuo mažosios sekundos iki kvartos. Aptarti derinimo būdai rodo, kad lietuviai skudučius parinkdavo iš akies ir derindavo iš klausos. Jiems mažai rūpėjo derinimo tikslumas, nebuvo nusistovėjusių bendrų derminių reikalavimų. Pietų rusų ir komių skudučių tipo instrumentai buvo derinami taip pat naudojant vizualinį, ir, jei reikėdavo, garso korekcijos metodus.Reikšminiai žodžiai: Darna; Instrumentinė muzika; Lietuviai; Muzikavimas; Muzikos instrumentai; Suvokimas; Harmony; Instrumental music; Musical instruments; Perception; Playing' Lithuanians; Tuning.

ENThe author of the article investigates ways of tuning and sound-sets of Lithuanian multi-pipe whistles (skudučiai), as well as comparing them to principles of tuning instruments of similar type, used by other peoples (Russians, Komis). According to the presented data we may assume that Lithuanians as well as Russians and Komis selected their tubes "by eye" and tuned them "by ear". Obviously, the performers were little concerned about the correct tuning of multi-pipe whistles. Visual proportions of pipes, i.e., equal distance between the pipes and their general appearance (straightness, smoothness) seemed much more important to them than the audible moment. Players had neither any standard measurements nor specific requirements for the pitch and intervals between the pipes. For them, the very order of distribution was much more important than the right pitch, i.e. pipe with the lowest pitch was followed by the one with a higher pitch and then by the one with still higher, etc. Country musicians grasped the sound correlations of the instrument (i.e. sound scales) more generally - as the collation of particular pitch zones. Thus, we may conclude that different sound scales usually occur as the result of the way of conceiving the instrument. [From the publication]

ISSN:
1392-2831; 2783-6827
Related Publications:
The Tuning of the Lithuanian Skudučiai / Rytis Ambrazevičius, Rūta Žarskienė. Music and technologies / editor, Darius Kučinskas ; associate editor, Stephen Davismoon. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013. P. 127-144.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32055
Updated:
2019-02-06 09:20:10
Metrics:
Views: 21    Downloads: 3
Export: