LTStraipsnyje išsamiai nagrinėjama vyno tema ir su ja susiję vaizdiniai lietuvių liaudies dainose. Atitinkamų vyno ir su juo susijusių vaizdinių, dainose vaizduojamo vyno gėrimo ritualo bei susiję motyvai lyginami su vyno vieta etnografinėje lietuvių tikrovėje. Pasitelkus istorinį ir aprašomąjį metodus siekiama nustatyti vyno motyvų išplitimą, semantiką, kilmę ir paskirtį lietuvių liaudies dainose. Analizėje remiamasi lietuvių darbo papročių, kalendorinių ir šeimos švenčių aprašais, spausdintais bei rankraštiniais dainų tekstais. Daroma išvada, kad realybėje Lietuvoje vynas, nepaisant to, kad buvo importuojamas nuo 16 amžiaus, vartotas retai, išimtinomis progomis ir tik kaip alaus, midaus ar degtinės alternatyva, o dainose jis turi specifinį įvaizdį ir yra labai populiarus. Lietuvių liaudies dainose atsispindi vyno, kaip prestižinio gėrimo supratimas ir vertinimas. Tai susiję su labai skirtingais dainų, mininčių vyną, motyvais (tiek vyno kilmės motyvu, tiek jo vartojimu apeigose, tiek jo gėrimo specifika ir t.t.). Itin populiarus lietuvių dainose yra „žalio vyno“ motyvas, dažniausiai sietas su mergyste. Pastebėtina ir tai, kad dainose vynas dažnai siejamas su tostų sakymo tradicija (ypač vedybinių ritualų metu), kas taip pat leidžia laikyti vyną specifiniu ritualiniu reprezentaciniu gėrimu. Kadangi folkloras yra kintantis, straipsnyje atkreipiamas dėmesys ir į didaktines lietuvių liaudies dainas, kuriose vynas minimas ne vien kaip išskirtinis ritualinis gėrimas, bet kaip ir bet kuris kitas alkoholinis gėrimas, skatinantis girtuoklystę.Reikšminiai žodžiai: Dainos; Tautosaka; Kontekstas; Papročiai; Poetika; Simboliai; Vynas; Įvaizdis; Context; Customs; Folklore; Image; Poetics; Songs; Symbols; Wine.
ENThe article comprehensively analyses the topic of wine and the related images in the songs of Lithuanian folklore. The images of wine and the related images, the images of vine drinking ritual and the related motives are compared to the wine status in the ethnographic reality of Lithuania. The aim is to determine the spread of motives of wine, its semantics, origin and aim in the songs of Lithuanian folklore by means of historic and descriptive methods. The analysis is based on the description of Lithuanian work custom, calendar and family celebrations and the texts of songs in printing or hand-writing. The conclusion is that in reality the wine, despite that it was imported from the 16th c., was not a popular drink; Lithuanians drank wine at exceptional cases and it was an alternative to beer, mead and vodka, however, its image in songs is very popular. The songs of Lithuanian folklore reflect the perception of wine as a prestigious drink. It is related to very different motives of songs where wine is mentioned (the motives of its origin, drinking rituals, drinking specifics and etc.) A very popular motive in songs is the motive of “young wine” which was usually related to girlhood. It should be mentioned that usually wine is related to the tradition of toasts (especially during the wedding rituals); it also makes wine a specific representative drink for rituals. As the folklore changes, the article pays attention to dialectic songs of Lithuanian folklore when wine is mentioned not only as an exceptional drink for rituals but as any spirituous drink that contributes to alcoholism.