LTStraipsnyje filosofiniu ir istoriniu požiūriais nagrinėjamas statistikos bei tikimybių teorijos pradmenų mokymas bendrojo lavinimo mokykloje ir apibendrinami šio kurso pradmenų mokymo pagrindinėje mokykloje motyvai. Įvairių šalių švietimo dokumentuose pateikiama daug įvairių argumentų „už“ statistikos ir tikimybių teorijos pradmenų mokymą pagrindinėje mokykloje. Pažintis su stochastiniais dėsningumais – svarbi visuotinės kultūros dalis, naudinga kasdieniame gyvenime. Statistika ir tikimybių teorija praplečia požiūrį į matematiką, jos vidinius ryšius, sudaro puikias sąlygas vidinei ir tarpdalykinei integracijai, jos reikia toliau mokantis. Yra daug statistikos ir tikimybių teorijos mokymo didaktinių motyvų: mokytojas gali kūrybiškai dirbti, parinkti įvairius mokymo metodus, darbo formas, priemones, aplinką. Uždavinių aktualumas žadina paties mokinio mokymosi motyvaciją ir sudaro puikias sąlygas formuoti tinkamas vertybines jo nuostatas. Daugelis statistikos ir tikimybių teorijos uždavinių yra realaus siužetinio taikomojo pobūdžio, o tai matematiką daro įdomesnę, patrauklesnę. Aptarti motyvai yra universalūs, todėl jais remiantis galima daryti išvadą, kad Lietuvos pagrindinėje mokykloje tikslinga ir būtina mokyti statistikos bei tikimybių teorijos pradmenų. Statistikos ir tikimybių teorijos pradmenų mokymas turi padėti pagrindinės mokyklos moksleiviams sukaupti „intuityviąją“ patirtį, kuri yra statistinio (stochastinio) mąstymo formavimosi pagrindas. Reikėtų tyrinėti tikimybių teorijos formavimosi pagrindinėje mokykloje būdus, ieškoti tinkamų mokymo metodų, juos skelbti, aprobuoti eksperimentais, pagrįsti eksperimentais, taikyti.Reikšminiai žodžiai: Statistika; Tikimybių teorija; Mokymo tikslingumas; Statistics; Probability theory; Teaching expediency.
ENThe tendency to create investigates models and methods dealing with random phenomena was first noticed in the XX century. The acquaintance with the random laws is an important part of general culture. The article calculates on the stochastically thinking and analyses statistical and probability theory from the philosophical and historical points of view. The artisle summarizes the universal motives that are used to prove the necessity of the teaching of statistics and the probability theory at a basic schools. [From the publication]