LTDvasingumas reiškiasi asmeniniu noru pažinti tiesą, išgyventi grožį, kūrybiškai apsispręsti siekiant gėrio. Straipsnyje aptariama dvasingumo samprata, pateikiamas teorinis empirinis dvasingo žmogaus modelis, analizuojama vyresniųjų paauglių požiūris į idealų (abstraktų) ir realų (artimą) dvasingą žmogų, lyginami tyrimo duomenys. Į paauglių požiūrius bandyta pažvelgti keliais aspektais. Pirma, taikyta M. Rokeacho vertybinių orientacijų tyrimo metodika. Ją taikant buvo prašoma pateikiamas vertybes suskirstyti pagal svarbą. Tokiu būdu nustatyti didžiausi paauglių prioritetai (vertikalusis pjūvis). Antra, buvo pateiktas vertybių sąrašas, kuriame moksleiviai nurodė kiekvienos iš jų svarbą geram, dvasingam žmogui. Tai įgalino pažvelgti į svarbiomis laikomų vertybių plotmę (horizontalusis pjūvis). Trečia, moksleivių buvo prašoma kurti artimo dvasingo žmogaus modelį: ant „saulės“ spindulių jie rašė tokio žmogaus svarbiausias savybes. Ketvirta, mokiniams reikėjo išsamiai atsakyti į klausimus, kodėl jie vienaip ar kitaip suskirstė vertybes ir kodėl jas laikė reikšmingomis. Ištirta 1257 aukštesniųjų VII, VIII, IX klasių moksleiviai, besimokantys įvairaus profilio (humanitarinio, realinio, katalikiškojo, meninio, sportinio, jaunimo) miesto ir kaimo mokyklose. Atskleista, kad vyresnieji paaugliai pirmumą teikia dorai (sąžiningumui, jautrumui, orumui, atsakingumui). Po to – tiesos pažinimui (intelektualumui, išprusimui), grožio išgyvenimui (jautrumui grožiui). Paaugliai taip pat vertina mandagumą, veiklumą, dinamiškumą.Reikšminiai žodžiai: Dvasinis pradas; Tiesa; Gėris; Grožis; Spiritual origin; Truth; Goodness; Beauty.
ENSpirituality is a specific expression of man's spiritual origins. Its main manifestations are conveyed through cognition of truth, feel for the beautiful, and engagement with morality. More than two thirds of senior teenagers granted their priority to morality, with special emphasis on honesty, sensitivity and dignity. Responsibility and faith were rated somewhat lower in comparison with the former ones; and altruism and solidarity were placed last among the above listed values. About one third of learners acknowledged the importance of intellectuality, but only one fifth of the investigated learner population found admiration important. There can be certain differences observed in the treatment of man's spirituality for the real (familiar) personality and for the ideal (abstract) personality. Those differences convey a range of teenagers' attitudes. The most marked inadequacies expressed in percentage can be observed between the teenagers' desired achievements on the one hand, and the authenticity of behaviour among family members on the other hand (63,4); in the same way, the following ratio was found with reference to: readiness to accept responsibility for one's own action (54,8), telling the truth (53,5), independence (39,5), tidiness (39,5), natural manner of behaving (36,4), bravery (32,8). Both real and ideal personality traits were valued in a similar way, to mansion a few of them: unselfish interest in other people, sensitivity to beauty, disapproval of negligence, trust in God. [From the publication]