LTStraipsnyje siekiama nusakyti, kuo remiantis formuojami gebėjimai, kokios žinios turėtų būti pateikiamos moksleiviams, ar pakankama žinių, įgūdžių ir gebėjimų dermė mokymo procese. Taikyti šie tyrimo metodai: 6 klasės moksleivių testavimas, statistinė duomenų analizė, užduočių atlikimo lyginamoji analizė. Nacionaliniame moksleivių pasiekimų tyrime „Skaitymas - Rašymas - Matematika 6 klasėje“ dalyvavo 32486 klasės moksleiviai bei jų lietuvių kalbos mokytojai. Moksleiviams buvo pateikta atlikti 4 skaitymo ir rašymo užduotis. Bendrojo lavinimo mokykloje diskutuojama dėl žinių ir gebėjimų santykio ugdymo procese. Bendrosiose programose ir Išsilavinimo standartuose pabrėžiami moksleivių gebėjimai, besiremiantys žiniomis ir įgūdžiais. Ugdymo procese žinios yra žemiausia mokymosi pakopa, būtina įgūdžiams ir gebėjimams formuoti. Tyrimo metu moksleivių atliktos skaitymo ir rašymo užduotys atskleidė žinių ir gebėjimų santykį ugdymo procese: didžioji dalis užduočių (skaitomo teksto suvokimas, teksto kūrimas) reikalauja įvairių moksleivių gebėjimų; tik izoliuotos rašybos ir skyrybos užduotys tikrina moksleivių žinias ir mokėjimą jomis pasiremti. Teksto suvokimo užduotyse moksleiviams buvo pateikiami nevienodo sunkumo uždarojo tipo (žinių ir gebėjimų lygmuo) ir atvirojo tipo klausimai (gebėjimų lygmuo): sunkesni buvo atvirojo tipo klausimai, o 4 uždarojo tipo klausimai buvo labai lengvi. Rašymo užduotys labiau parodo žinių ir gebėjimų santykį: atlikdami izoliuotas rašybos ir skyrybos užduotis bei kurdami tekstus moksleiviai atskleidė panašų formalaus raštingumo lygį.Reikšminiai žodžiai: Žinios; Gebėjimai; Ugdymas; Skaitymas; Rašymas; Knowledge; Abilities; Education; Reading; Writing.
ENKnowledge and abilities are closely interrelated elements in the process of development. Knowledge involves the first B. Bloom's cognition taxonomy level, skills-usage/practice, and abilities-understanding, analysis synthesis and evaluation. Knowledge and know-how is the lowest level of training. The 6-year students made reading and writing tasks. The analysis of the text, that was read, showed that tasks demanding knowledge and knowhow's level (closed type questions) and abilities' level (open type questions), were in compliance with students' abilities (average points collected -50%). Formal literacy of tasks in writing was different: the average of mistakes in isolated tasks was 5.2 mistake, and creativity -2.5 mistake. This shows that students are better at the tasks demanding various abilities, not only formal literacy skills. Formal literacy - only presumption for abilities (self) development. This is stressed by General Curriculum and Education standards. [From the publication]